FLUS zoekt vrouw: Bibi Seck

Toen we Soe Nsuki vroegen met wie zij eens zou willen samenwerken, had ze het enthousiast over de jonge DJ Bibi Seck. Bibi besloot op haar 16 dat enkel luisteren naar muziek niet genoeg was, dus ging ze op zoek naar een manier om haar gevoel ergens in te leggen. Ze merkt op dat veel meisjes blijven zitten met hun talenten uit onzekerheid. 

 

Waar ben je het meeste trots op?

In het begin speelde ik muziek die niemand kende, dat was vaak moeilijk. Omdat ik heb doorgezet is er een groep uit Parijs die mij heeft opgemerkt. Sindsdien zit ik in een collectief van vrouwelijke DJs, en word ik geboekt op shows in Lyon, Lille en Parijs. Het collectief heet ‘Girls Do It Better’ en wil tonen dat wij ook power hebben, dat vrouwen ook harde shit kunnen draaien. Ik ben er trots op dat zij mij goed genoeg vinden om bij hen te horen.

 

” ‘Girls Do It Better’ wil tonen dat wij ook power hebben, dat vrouwen ook harde shit kunnen draaien”

 

Waarvoor staat hiphop, in al zijn facetten, volgens jou?

Nu kan ik heel diep gaan… (lacht). Hiphop staat voor mij voor jezelf uitdrukken, voor zelfexpressie, op een manier dat dat niet kan in de maatschappij. Op school, in het dagelijks leven… Muziek is bevrijdend voor iedereen, of dat nu techno is, klassieke muziek of iets anders. Maar hiphop is iets speciaals. Als je naar de essentie van rap kijkt draait het er om je emoties neer te leggen op een instrumental, om te spelen met woorden. Eigenlijk ben je bezig met je gedachten te laten stroken met de muziek. Ik vind het ook iets heel delicaats om te analyseren. Iedereen vindt iets anders goed omdat onze eigen interpretatie en ervaringen zwaar meespelen. Maar wat vaststaat is: rap is poëzie.

Wat was het eerste album dat je kocht en grijs draaide?

Vroeger was ik nog niet zo into hiphop, ik luisterde vooral Amy Winehouse. Het eerste hiphop album dat ik kocht was “Watch The Throne” van Jay-Z en Kanye West, daar is het voor mij mee begonnen. Ik ben nog jong hè (lacht).

Welke artiesten beïnvloedden je aanvankelijk en welke artiesten beïnvloeden je vandaag nog?

Erykah Badu, haar way of thinking, hoe zij in het leven staat, beïnvloedt mij enorm.

 

“Sinds ik ’The Tao Of Wu’ heb gelezen gelezen is het mijn lievelingsboek, het heeft echt mijn ogen geopend”

 

Verder heeft RZA van Wu-Tang voor mij ook veel betekend. Sinds ik ’The Tao Of Wu’ heb gelezen gelezen is het mijn lievelingsboek. Hij heeft het daar over de 12 wijsheden, de “12 Jewelz of Life”. Dat boek heeft echt mijn ogen geopend. Het belangrijkste dat ik leerde is dat als ik iets wil ondernemen en iets wil doen met mijn leven, dat dat uit mezelf moet groeien, dat het uit mijn binnenste moet ontstaan. Dat ik daar de kracht moet vinden om door te gaan, om iets achterna te zitten.

Welke andere kunstvormen inspireren je en op welke manier?

Kunstgeschiedenis was mijn lievelingsvak op school. Mijn moeder werkt in een museum, dus ik ben opgegroeid met verschillende kunstvormen. Grafische kunst en mode interesseren mij enorm. Ik volgde sinds kleins af aan woordkunst drama, dus heb ook altijd geacteerd. Dat is niet echt iets waar ik verder mee wil. Nu zou ik liever leren tekenen of schilderen, nieuwe dingen ontdekken.

 

“Nummers zijn vaak onrespectvol en aanstekelijk tegelijk. Ook ik draai die tracks. Dat is heel dubbel.”

 

Hoe komt het dat hiphop nog steeds veelal een mannenwereld is en wat is daarvan voor jou het belangrijkste gevolg?

Nummers zijn vaak onrespectvol en aanstekelijk tegelijk. Ook ik draai die tracks. Dat is heel dubbel. Hoe ik het zie, zijn er twee verschillende hiphop werelden die elkaar hier en daar overlappen. Er is de spotlight-wereld en de poëtische kant aan hiphop. Er zijn veel minder mensen die naar de poëzie kijken dan naar de shiny kant van de cultuur. Hiphop is iets dat je moet begrijpen. De wereld is gewoon altijd al gedomineerd geweest door mannen. Rap is sowieso hard en vaak heel eerlijk. Ik denk dat het nog steeds meer geapprecieerd wordt wanneer dat door mannen wordt gebracht.

 

“Als je echt ergens mee bezig bent is het niet meer relevant of je een jongen of een meisje bent, maar eens je met je craft naar een publiek stapt zie je plots hoe belangrijk het voor de wereld is welk geslacht je hebt.”

 

Daarom is als vrouw draaien heel dubbel. Vrouwen worden over het algemeen minder snel serieus genomen. Ik dacht vroeger dat het een voordeel was om als vrouw achter de decks te staan, nu weet ik beter. Veel mensen zijn te onzeker om zich ergens op te storten, dus ook vrouwen die iets met hiphop willen doen. Als je echt ergens mee bezig bent is het niet meer relevant of je een jongen of een meisje bent, maar eens je met je craft naar een publiek stapt zie je plots hoe belangrijk het voor de wereld is welk geslacht je hebt. Op een bepaald moment zag ik zelf ook dat ik vaker geboekt werd omdat ik een meisje ben. Maar ik wil niet goed zijn voor een meisje, ik wil gewoon goed zijn.

Met wie zou je graag samenwerken en waarom?

Jarreau Vandal, hij heeft zo’n leuke sets. Zijn vader was jazz-muzikant, dat hoor je aan zijn werk. Hij is enorm muzikaal, volgens mij zou dat een leuk project opleveren.

 

“Veel mensen zijn te onzeker om zich ergens op te storten”

 

Wie is volgens jou een artiest om in het oog te houden?

SZA, de leading lady van TDE. Ik ben al fan sinds de eerste paar nummers. Haar teksten zijn enorm poëtisch, weinig vanzelfsprekend. SZA’s creatief brein schijnt door in de muziek, I like that.

Wat mogen we in de nabije toekomst van jou verwachten?

Heel wat gigs met Girls Do It Better, ik wil mijn grenzen blijven verleggen. Ik vind het ook belangrijk om te bewijzen dat ik eclectisch ben, veel stijlen aan kan. Zo kan ik zelf bijvoorbeeld makkelijk uitgaan op techno, misschien kan ik dat ooit zelfs verwerken in mijn sets.

 

Eerder in deze reeks van ‘FLUS zoekt vrouw’ verschenen:

SalElli, Zoey Hasselbank, Soe, en Rita

 

 

 

over de auteur

Lies Jo Vandenhende

FacebookTwitter