Diggy Dex: “Belgen zijn sneller down dan Nederlanders om los te gaan”

Binnen enkele dagen komt het verwachte album “Do It Yourself” van Diggy Dex uit. FLUS maakte met Dexter alias Koen Jansen (33) een praatje over zijn aankomende soloplaat en de groei van hiphop. “In nog geen vijf jaar tijd is het genre geaccepteerd, vroeger keken ze nog raar naar je als je zei dat je rapte.”

Rockacademie

“Muziek is een onzeker bestaan”, zei Diggy Dex bij het begin van zijn albumtrailer. “Ik bedoel daarmee dat je als zelfstandige onzekerheid hebt op financieel vlak. Iemand die een restaurant uitbaat overkomt hetzelfde.” Sommige rappers geven workshops, hijzelf geeft voor wat extra financiële zekerheid één dag per week les in de rockacademie in Tilburg. “Zowel op vlak van performance als op zakelijk vlak help ik er jonge artiesten vanuit mijn ervaring. Zelf zie ik me op mijn vijftigste nog muziek maken. Al zal het evolueren en zal ik mijn nummers misschien niet altijd uitbrengen.”

 

“In België spelen is te gek. Jullie spreken dezelfde taal, maar het voelt aan als internationale erkenning”

 

Naar beginnende artiesten en de fans toe wil hij meegeven dat artiesten er hard voor moeten werken. “Sommige achttienjarigen hebben een onrealistisch beeld van het artiestenleven. Als rapper heb je vast veel geld, denken ze. Nederland is echter een kleine markt, België is nog kleiner… Bovendien komt er zowel op muzikaal als op zakelijk vlak veel bij kijken.” Diggy heeft een eenmanslabel, We Want More Music. “Ik ben helemaal niet tegen labels – integendeel – maar ik draag liever zelf de verantwoordelijkheid voor mijn product, waar ik dan ook de volle controle over heb.” Even zat hij met de vraag hoe zijn nieuw album er zou uitzien. “Je doet het gewoon door het te doen, ik begon in de studio liedjes te maken. Al heeft het bloed, zweet en tranen gekost.”

Eva Deroovere

In België is de muziek van Diggy Dex bij het brede publiek vooral bekend vanwege zijn samenwerking met Eva Deroovere, door de herwerkte versie van Slaap Lekker. “Die medewerking is heel toevallig ontstaan. Ik zat bij een vriendin en zij luisterde naar het eerste album van Eva Deroovere. Daar stond het nummer “Slaap Lekker” op en ik vond dat goed klinken.” Thuis maakte hij er een herwerkte versie van en verzond het naar de Antwerpse zangers. Zij vond het geweldig en uiteindelijk werd het een vaak gedraaide hit. “Ik ben wat verliefd geworden op haar muziek, dus ik vond het fijn dat ze mijn remix oppikte.”

Internationale erkenning

De herwerkte versie gaf voordelen aan beide artiesten. Eva speelde meer en meer in Nederland en Diggy ontdekte België. “Ik heb toen veel bij jullie gespeeld. Dat was heel aangenaam. Belgen zijn heel vriendelijk en sneller down dan Nederlanders om los te gaan. In België spelen is te gek. Jullie spreken dezelfde taal, maar het voelt aan als internationale erkenning. Het zou leuk zijn mocht ik er nog enkele festivals kunnen meepikken.”

Diggy Dex zag op korte tijd hiphop in Nederland groot worden. “Het is inmiddels breed geaccepteerd, in nog geen vijf jaar tijd. “Vroeger keken ze nog raar naar je als je zei dat je rapte. Artiesten zoals The Opposites en Ali B hebben het genre een breed draagvlak gegeven.”

Zwarte Piet

De oud-rapper van DAC mengde zich ook in de Zwarte Piet-discussie, die dit jaar bij onze noorderburen erg fel opwaaide. Op het nummer “Normaal“, stelde hij de verhitte reacties aan de kaak. “Ik ergerde me vooral aan de toon van het debat. Jongetjes die ‘rot op naar je eigen land, als je geen zwarte piet wilt’ zeggen, vind ik zwaar overdreven. Vanuit het oogpunt van een blanke zit er geen racisme in. Ik vraag om begrip omdat dat voor kleurlingen niet altijd het geval is.” Hij kreeg veel reacties op het nummer, zowel positieve als negatieve. “Onder meer van Jiggy Djé genoot ik veel steun, maar nu ben ik er toch wel even klaar mee, met al die hetze.”

Toch heeft hij het een en het ander in gang kunnen zetten, denkt hij. “Mensen denken er meer over na en in sommige winkels zag je bijvoorbeeld blanke variaties van Zwarte Piet. Al zal er pas binnen vijf jaar grondig wat veranderen.”

 

foto: Madelief Boot Photography

over de auteur

Sander Carollo

LinkedInTwitter