Shockproof – Versterking: Interview (+TEASER)

Op vrijdag 26 april geeft Shockproof in Mechelen de releaseparty voor zijn tweede soloplaat ‘Versterking’. Hij gaat al een tijdje mee in de hiphopwereld en maakte doorheen de jaren een opvallende stijlbreuk. FLUS zocht de rapper op voor een uitgebreid interview.

Wietse Van Daele (Shockproof): “Mijn album komt uit op het juiste moment: nog nooit was Vlaamse rap zo populair. Toen ik begon met rappen was er een pak minder aandacht, maar ik maakte in de eerste plaats muziek voor mezelf. Moest ik nu pas beginnen zou ik ook tien jaar minder ervaring hebben. Voor ‘Versterking’ heb ik de lat hoog gelegd: zowel qua tekst als mixing en mastering.

covershockproof-versterking

Hieronder kan je een teaser van het album vinden:

 

Vlaams freestylekampioen

In 2003 begon ik te rappen bij PT Crew. We rapten in het Nederlands op funky beats over de dagdagelijkse dingen. In 2006 brachten we ons eerste album ‘Plannen op Termijn’ uit. Ik ontwikkelde me ook als solorapper: door mijn studies belandde ik in Gent en daar deed ik vaak mee aan cyphers. In 2006 werd ik zelfs Vlaams freestylekampioen.

In Gent ging een hele wereld voor me open en heb ik een heleboel interessante mensen leren kennen. In 2008 bracht ik mijn eerste solotape uit: ‘Controverzen’ (geproducet door Mellow P, red.) en in 2009 verscheen dan nog een PT Crew-album: ‘Plantrekkers’. In 2011 namen we met de PT-crew het album ‘Musica Caliente’ op. Dat was een opvallende stijlbreuk: het album had iets weg van wereldmuziek, met samples uit andere genres en reggae- en ska-invloeden. Met die vibe begon ik aan ‘Versterking’: ik trad buiten het hiphophokje: door de interesse in jazz werd mijn hiphop muzikaler.

Jazzy hiphop

Lander Gyselinck, een topdrummer, heeft me daarin enorm uitgedaagd. Ik leerde hem in 2010 kennen toen hij me na een optreden vroeg om de vocals bij zijn groep STUFF voor mijn rekening te nemen. We lieten mijn teksten interageren met zijn drums en vice versa. Hij bracht me volledig uit de gebruikelijke hiphopstructuren. Uiteindelijk ben ik gestopt bij STUFF omdat ze bleven evolueren in hun genre. Het was alleszins een eer om met ze samen te spelen.

Als rapper heb ik die link met livemuziek meegenomen uit mijn STUFF-periode. Zo hoor je op ‘Versterking’ een trompet en saxofoon in verschillende nummers. Ik ben een vrij technische rapper en focus me fel op inhoud. Voor de tijd dat ik bezig ben, heb ik niet veel uitgebracht. Ik kan nooit een nummer op één dag schrijven, opnemen en uitbrengen. Dat is een dynamisch proces. Mijn teksten kunnen een maand blijven liggen, ik schrap dan wat en zo groeit er een nummer. Het daagt mij uit.

stuff_c2a9alexanderpopelier_3274

Reizen en hiphop

Ik zie een duidelijke wisselwerking tussen reizen en hiphop. Niets is zo interessant als muziekbeleving in andere culturen te ontdekken en deze elementen mee te pakken in je eigen muziek. Zo vertrok ik in 2008 vlak na de release van mijn EP ‘Controverzen’ voor zeven maanden naar Peru. Maar wie het echt in de muziekwereld wil maken heeft geen tijd om te reizen. Ik moest toen eigenlijk volop promo maken, maar ik wou andere oorden ontdekken. Zo heb ik verschillende voorprogramma’s, zoals dat van Postman & Sage Francis in de AB, niet kunnen doen.

In Peru zag ik hoe goed we hier gesteld zijn. Ik ben sociaal werker en had daar een project met straatjongeren in het zuiden van Peru. Peruvianen maken zoveel ellende mee, maar blijven totaal niet bij de pakken zitten. Ik schreef bijna niets, maar terug thuis was de zin om die ervaringen om te zetten in muziek eens zo groot. Op de EP Musica Caliente, bracht ik bijvoorbeeld het nummer ‘Spaanse tong’ uit.

http://youtu.be/KOom8Z2GsAc

 “In mijn beginjaren had de Mechelse jeugd nood aan hiphopevenementen. Er was geen steun: je moest alles zelf organiseren.”

Tijdens al mijn reizen werd ik me bewust van de link met je oorsprong. Ik woon al acht jaar niet meer in Mechelen, maar voel me er nog sterk mee verbonden. Nest, Stijle Die Rijme, ODG, Straatstreken,… waren diegenen die me motiveerden om met hiphop bezig te zijn. Maar in mijn beginjaren had de Mechelse jeugd nood aan hiphopevenementen. Er was geen steun: je moest alles zelf organiseren. Daarom startte ik samen met enkele vrienden in 2003 de vzw Hiphop Kaffee op. We programmeerden lokale bands, maar ook artiesten uit andere steden. Zo werden wij eveneens uitgenodigd om in Gent te spelen.

Jammer genoeg is Mechelen niet mee met de tijd: organisatoren programmeren steeds rockbandjes. Dat is een spijtige zaak. Veel artiesten wijken daarom uit naar steden waar het muzikaal interessanter is. Nochtans is Mechelen net de bakermat van het hiphopgebeuren.

 “Op al mijn beats heb ik de samples zelfs teruggevonden in het oorspronkelijke nummer.”

Op al mijn beats heb ik de samples zelfs teruggevonden vanuit het oorspronkelijke nummer. Niet door op zoek te gaan, maar vaak stuit ik toevallig op de originele versies. Laatst werd één van mijn nummers gedraaid door Lefto op Studio Brussel. Het nummer voor mij was ‘Don’t mess with mister T’ van Marvin Gaye en is gesampled voor de track ‘Biografie’ op, ‘Musica Caliente’. Ik ben bezeten van muziek en constant op zoek naar vernieuwing.

Vlaanderen staat wat dat betreft nog in haar kinderschoenen: veel talentvolle rappers zijn gedemotiveerd omdat ze meer moeite moeten doen. Enkel diegenen met voldoende motivatie blijven over. België is een rockland, maar tegenwoordig is het arsenaal van Vlaamse hiphop veel rijker om je te laten inspireren. Dat is de basis om je eigen ding op te starten. Safi & Spreej openen nu een deur voor heel veel jonge artiesten.”