Interview met De Bestn vant Westn 2017: Siebrand van De Stroate

Siebrand van De Stroate wint “De Bestn vant Westn 2017”

Siebrand Craeynest (24) kreeg op 29 september de befaamde titel “Bestn vant Westn 2017” op zijn naam. De rapper uit Kortrijk studeert in het dagelijkse leven moraalwetenschappen te Gent en engageert zich daarnaast als “manusje van alles” in hiphopacademie – en café De Stroate, organiseert Harde Velden te Gent en is oprichter van het slam-concept Auw La. FLUS sprak met hem, na zijn overwinning.

Sinds wanneer ben je al bezig met rap?

Dat valt te zien hoe je het definieert. Meestal zeg ik zestien want dan begon ik te freestylen en had ik voor het eerst een micro in mijn handen. Als je het hebt over effectief schrijven, was ik twaalf. Toen schreef ik losse tekstjes die ik “rapkes” noemde. Ik was pas echt gestart in het West-Vlaams vanaf 2012. Ik luisterde steeds Nederlandse en Vlaamse hiphop, maar West-Vlaams kwam pas later toen Grafgravers, Ntrek en Brihang op de scène kwamen.

Hoe waren de dagen voor de Bestn vant Westn? Had je extra geoefend of liet je het op je af komen?

Extra geoefend had ik niet: Ik was zelfs de dag ervoor nog naar Stikstof in Gent geweest. Ik had amper geslapen en ik was echt moe, maar ik denk dat het ergens geholpen heeft. Voorbereid was ik dus niet, maar ik had wel gecheckt wie er mee deed. Vooraf had ik niets in m’n hoofd van wat ik zou brengen. Maar het kwam niet uit het niets: Door De Stroate ben ik wel nog altijd op consistente basis bezig met freestylen.

Jullie waren met een aantal deelnemers aanwezig van De Stroate. Hoe was de sfeer tussen jullie onderling voorafgaand aan Bestn vant Westn?

Van sommigen wisten we het al dat ze deelnamen of hadden we een vermoeden. Door voorrondes en battles om wildcards te winnen kon je ergens wel al weten wie er mee ging doen. Zo hadden MC Rizz en Bent allebei een voorronde gewonnen. We hadden met De Stroate een partybus ingezet om wat support mee te krijgen voor onze MC’s, maar van mij wisten ze het niet. Ik had het niet aangekondigd.

Hoe ervaarde je de battle tegen mede-Stroatenaars?

Het is al ieder jaar fucked up omdat ik steeds bij een van de eerste twee battles moet starten. Vorig jaar was de eerste battle meteen tegen Low G. Je ziet het nog op de beelden aan Low G die daar zo staat van: “Fuck”, omdat we tegen elkaar moesten. Ik heb ook echt sympathie voor hem dus dat werd moeilijk. Dit jaar stond ik in de eerste ronde tegen Bentje. Omdat er veel volk van De Stroate vooraan stond kwam er meteen veel reactie als ik met insiders gooide. Zo ging de rest van het publiek waarschijnlijk ook sneller los bij het horen van die reactie.

Siebrand en Stroate-member Bentje. © Maximiliaan Renier

 

Als je het “deftig” zou houden en plots op het einde een smerige line ertussen smijten, dat is gewoon niet chill. Is het van het begin van de battle al zo, dan is het “on”.

Maakten jullie er gebruik van mekaar te kennen en dus persoonlijker te kunnen komen?

Ik denk dat de enige reden dat ik Low G kon onderuit halen was omdat ik bepaalde persoonlijke dingen kon zeggen. Dingen zoals dat hij als West-Vlaming uit de regio van Kortrijk op kot zit in Gent maar dan wel weer studeert in Kortrijk, of dat hij eens verteld had dat zijn vriendin hun reis had geboekt omdat hij nogal een warhoofd is (lacht). Op een bepaald moment zat ik zijn stem wat na te doen. Want ja, iedereen kent Low G zijn stem en hoe hij die gebruikt en zeg maar in “beast mode” gaat. Dat wat in het belachelijke trekken kon het verschil maken.

We hoopten samen vanaf de eerste ronde over was dat we nog niet meteen tegen elkaar moesten en uiteindelijk kwamen we elkaar tegen in de finale. Dan zeiden we gewoon dat we ons ding zouden doen. Bij Low G weet ik ook hoe ver ik kan gaan, daar volgt geen gebitch op.

Bekijk hieronder een fragment van de finale tussen Siebrand en Low G.

 

Met Bent had ik de chance dat ik hem eerst kon laten gaan, want dan hoef ik enkel te replyen. Als je zelf de toon moet zetten, is het iets anders. Want dat is het lastig parket waarin je zit als je tegen een vriend moet battelen: Het kan vuil gaan, maar gaat het vuil gaan? En zo ja, wanneer gaat het vuil? Als er iemand vuil gaat, moet je vuil kunnen teruggaan. Als je het “deftig” zou houden en plots op het einde een smerige line ertussen smijten, dat is gewoon niet chill. Is het van het begin van de battle al zo, dan is het “on”.

Vorig jaar verloor je nog tegen Low-G, was de overwinning daardoor des te zoeter?

Ik was alleszins nerveus. Enkele mensen kwamen naar me toe van: “Ik zou niet weten hoe ik dit zou aanpakken.” Low G is echt een kanon: Hij stapelt zijn punches, heeft een krachtige stem, een “preacher voice”, en heeft mic handeling. Low G geloof je ook als hij zou zeggen: ik sla op je bek. Bij mij is dat minder het geval (lacht). Ik moest het meer hebben van humor, replies en clevere rhymes. In de derde ronde had ik de laatste reply, dan kon ik puur reageren. Zo had ik misschien wat meer impact. Dat is de kracht van een reply: Je haalt er de sterkste line uit en ontkracht hem.

“Je ziet het nog op de beelden aan Low G die daar zo staat van: “Fuck”, omdat we tegen elkaar moesten. Ik heb ook echt sympathie voor hem dus dat werd moeilijk.” © Maximiliaan Renier

 

“Bij freestylen gaat het over getting out of your comfort zone.”

 

Op het evenement was het alsof freestylen je tweede taal was. Hoe ben je er zo vlot in geworden?

Ik startte vanaf mijn 16 jaar met freestylen. Ik begon naar Gent te komen, want bij ons leek de scene toen praktisch stil te liggen. Vanaf 2012 kwam Hip Hop weer meer en meer op in onze côté’s. Ik weet nog bij de tweede “Night of Hiphop” van MC Equal dat ik tegen mezelf had gezegd dat ik gewoon de micro zou pakken als ik de kans kreeg. Ik ging vaak naar andere steden om open mic’s te doen. Later kwam de “End of the weak”-competitie, waar je veel meer trucs moet gebruiken. Ze switchen van beat of je moet a capella gaan. Of je moet iets rond voorwerpen improviseren.

Het feit dat ik studeer is ook een voordeel: Ik heb veel woordenschat. Tot m’n veertiende heb ik steeds veel boeken gelezen. Daarnaast is West-Vlaams is ook een redelijk fluïde taal. Omdat ik niet zo plat klink, kan ik er wel een twist aan geven. Maar toen ik vroeger iets wou opnemen in het West-Vlaams, klonk het echt niet. De tekst was oké maar het flowde niet. Ik ben dan maar beginnen freestylen en zo ook in de slam terechtgekomen. Dus eerst live rappen en freestylen ging me beter af dan verses droppen. Bij freestylen gaat het over getting out of your comfort zone.

Waarop let je bij je tegenstanders tijdens het freestylen?

Op kledij letten doe ik minder, want moesten ze over mij beginnen konden ze veel zeggen. Ik ben niet de strakst gestylede gast (lacht). De manier waarop je er staat doet er veel toe. Kijk je in de ogen, wordt de battle sneller hard. Als je tijdens de ronde van de ander ongeïnteresseerd rondloopt, dan heeft de ander sneller het gevoel dat hij niet goed bezig is. Want als de ander je niet aankijkt, moet je de aandacht trekken. De houding doet er dus veel toe; Zo weet je hoe je iemand aan het wankelen kan brengen. Dat, en ook gebruikmaken van het publiek.

Wat zijn je plannen als nieuwe winnaar van BVW? Ben je van plan om aan nog battles mee te doen?

Er zijn momenteel niet zoveel battles te doen, en degene die ik zelf mede organiseer kan ik niet aan meedoen. Bekvechten komt eraan maar dat heb ik geskipt. Daarnaast zijn de meeste rap-competities eerder gericht op het vergelijken van acts als afgewerkte producten. Je hebt bijvoorbeeld wel Woordwa(a)r en Battle Theater waar we met enkele MC’s van De Stroate al zijn uitgenodigd. End of The Weak’s MC Challenge doe ik sowieso ook mee: Die zijn vet en leuk om te doen. Als er nog battles komen, graag. Vroeger waren er in Leuven, misschien komen die nog terug.

Kunnen we iets van muziek verwachten?

Qua muziek is er een plan, maar ik moet er tijd voor vinden. Ik heb wel een tape die bijna af is, maar het meeste moet nog opgenomen worden. Er is een track met Low G en Connard (Grafgravers) die al is opgenomen. Maar als ik een tape drop, wil ik een goed afgewerkt product, met goeie mixing en mastering.

Daarnaast zou er in het voorjaar 2018 een tape van De Stroate uitkomen, waar er al een paar tracks van online staan. Daar sta ik met 4 verses op. Er was ook een project die ik had met Thorre en MC Siga, genaamd “Chapelure”. Maar ook hier is het een kwestie van tijd te nemen om te schrijven, op te nemen, in de zone te geraken.

Wat is jouw rol in De Stroate?

Een beetje manusje van alles (lacht). Mc Equal is sowieso het trekpaard van heel de boel. Subsidies doe ik een deel, open mic nights en evenementen op poten zetten, en we zijn ook met een slam poetry podium bezig. Verder doe ik BlaisBattle ook deels vanuit De Stroate. Mijn rol is gewoon de boel mee draaiende houden. Ook ben ik bezig met een poging om een cursus hiphopgeschiedenis te schrijven. Maar dat moet wel echt on point zijn. Het past in het concept van De Stroate als hiphopacademie. Dit om The 5th element “knowledge” er terug in te brengen. Daarnaast hebben we  het hiphopcafé en bieden we ook workshops aan.

Siebrand met bestuursleden Thorben ‘Torre’ Vermeulen, Tomas ‘MC Equal’ Vanderbeke en Stroate-lid Stan Tijtgat. © Foto Deleu

 

Je organiseert ook Harde Velden. Kan je daar wat meer over vertellen?

Het begint eigenlijk bij Hiphopstraatgebeuren, die lange tijd de boel in leven probeerden te houden in Gent. Vroeger had je in Gent “9000 sessies”. Als je kijkt naar de “9000 sessies” cd staan daar Nag en Twan op, naast Uberdope, Rauw en Onbesproken, Rens en Letterfretter, Shockproof, Rookwalm, Don Luca, … . Heel veel van die mensen zijn mensen die er nu staan in de Vlaamse hiphop. Tegenwoordig stikt Gent nog steeds van talent, maar er is geen platform meer zoals toen, zeker nu Hiphopstraatgebeuren is gestopt. Je hebt “All Eyes On Hiphop”, maar dat is een ander concept, op een ander organisatieniveau met grote zalen en grote acts. Underground is al dat talent er, maar er is geen plek meer om het te kunnen beleven.

Via BlaisBattle en kennissen in de Minus One in Gent konden we de Minus afhuren. Toen ben ik zelf beginnen zoeken naar DJ’s waarvan we wisten dat ze met vinyl konden draaien, bij wijze van een “hebben ze die skill?”-test. Ik sprak wat mensen aan in Gent, merendeel weliswaar uit West-Vlaanderen en Antwerpen waarvan ik wist dat ze bezig ofwel down zouden zijn. En dan gewoon begonnen met een concept met Dj’s, Open Mic en host MC’s uit verschillende provincies. Het was gewoon kwestie van een spot te vinden en dan maar organiseren. Door alle hiphop events die ik deed vroeger wist ik waar gezocht om mensen te vinden.

 


Hou de facebookpagina van De Stroate, Harde Velden en Auw La in de gaten voor opkomende rap en slam-poetry events!
Alle battles van De Bestn Vant Westn zullen binnenkort verschijnen op het youtubekanaal van Phatmark.

 

Geschreven door: Lukas Beghein