Baz over zijn nieuwe ep met Wits, toekomstplannen met Marmalade en het vaderschap

De afgelopen jaren bracht Baz vooral achter de schermen door als oprichter van Marmalade Productions. Enkel op de compilatiealbums van Team Marmalade liet hij z’n rapkunsten nog eens horen. 5 jaar na z’n laatste soloplaat is Baz terug met ‘Dag Wereld’, een samenwerking tussen beatmaker Wits en hemzelf. Het is een zeer persoonlijke en oprechte plaat geworden waarover we nog enkele vragen hadden.

Je laatste soloplaat ‘Verandering II’ dateert van in 2012. Toen zou het je laatste soloplaat worden. Waarom ben je toch nog van gedachten veranderd?

Ik had toen het gevoel dat ik alles gedaan had, zeker omdat ik even ervoor de plaat met Claude Hugo had uitgebracht. Dat was een beetje een laatste experiment.Ik heb me vanaf dan meer achter de schermen beziggehouden (het evenement Cityscape in Leuven, Vishop in Mechelen en de opstart van Marmalade Productions) en geprobeerd om artiesten een platform te bieden. De zin om zelf muziek te maken heb ik pas teruggevonden door de compilatiealbums met Team Marmalade.

Wat opvalt na enkele luisterbeurten is dat het een zeer eerlijke, persoonlijke plaat is. Kon je met dit soort lyrics minder terecht op de compilatiealbums?

Inderdaad. Op die compilatiealbums kan je wel inhoudelijk gaan, maar toch staat er een soort filter op. Het is eerder positieve competitie onderling en hoe het nummer in zijn geheel klinkt. Ik heb trouwens wel het gevoel dat we elkaar naar een hoger niveau getild hebben dankzij die compilaties.

“Want ik zat diep, ben helemaal weer teruggekomen. Mezelf opnieuw uitgevonden, verdubbel de dosis”, rap je op ‘Als de klok slaat’. Kan je dat even toelichten?

Ik had het 3 jaar geleden best wel moeilijk. Maar ik heb me, mede door de muziek, opnieuw ‘uitgevonden’ en sta nu met een veel positievere kijk in het leven. Zeker door enkele gebeurtenissen op persoonlijk vlak.

Op diezelfde track zeg je ook: “Ik wil bijblijven voor altijd.” Heb je het dan over iets dat je wil achterlaten door je muziek?

Dat is wat elke artiest wil, dat zijn muziek tijdloos is. Als de klok slaat, dus als mijn leven stopt, kunnen mensen mij nog steeds leren kennen met alles wat ik ooit gerapt heb. Het is door de jaren heen een beetje de muzikale tijdlijn van mijn leven geworden.

Op ‘In Trance’ blik je even terug naar je eerste stappen in de scene samen met Fatty K en Magot . Jij als ‘ancien’, wat is voor jou de belangrijkste positieve evolutie binnen onze scene?

Het is tof om te zien dat er zo’n groot aanbod is. Als je iets niet tof vindt, dan luister je daar gewoon niet naar. Je komt dan wel iets anders tegen dat wel meer je smaak is. Ik bekijk het een beetje vanop een afstand, vanuit mijn luie zetel (lacht). Als ik zie hoe andere gasten van mijn generatie maar blijven zagen over hoe hiphop moet klinken en hoe goed het vroeger was, vind ik dat vooral zielig. Niemand kan of mag beslissen ‘hoe hiphop moet klinken’. Het is juist tof dat er zoveel mogelijkheden en smaken zijn. Dat hiphop mainstream werd, was al iets ongelooflijks. Bovendien lijkt ook Nederlandstalige hip hop sinds enkele jaren volwassen te worden. Ik kan die evolutie alleen maar aanmoedigen.

Wanneer krijgen we trouwens nog iets muzikaals te horen van Magot?

Magot zit terug in de studio bij Fatty K, met wie het allemaal begon. Dat gaat allemaal heel erg op het gemak en zonder enige druk. We willen niet dezelfde fout maken als bij zijn eerste album ‘Los’: snel snel zorgen dat de cd uitkomt en achteraf dan beseffen dat dat maar 30% was van wat hij effectief kan of kon. Wat ik nu al gehoord heb, klinkt in ieder geval veelbelovend.

 Er staat ook een instrumentale track op de ep, namelijk ‘Time’. Het benadrukt dat het echt om een gezamenlijk project gaat. Hoe anders ben je voor deze ep dan te werk gegaan, dat je het een echte samenwerking kan noemen?

Ik heb dat ook gevraagd aan Wits om een interlude te maken, omdat ik vind dat de producer nog altijd niet genoeg credits krijgt voor wat hij doet. Dat is ook de reden waarom de cd iets van ons twee is, en niet enkel ‘Baz op de beats van Wits’. We hebben bijna alles samen gemaakt en dat proces ging zeer organisch. Het was dus zo dat Wits me een hoop beats gaf en ik er een paar uitkoos. We hebben track per track samen gemaakt tot wat ze nu zijn, buiten de interlude dan. Dat was een persoonlijke trip van Wits (lacht).

Waarom heb je specifiek voor één beatmaker gekozen en ook geen featurings, in tegenstelling tot ‘Verandering II’ dat net het tegenovergestelde was?

Omdat Wits de meest logische keuze was en ik 90% van wat hij maakt dope vind. Het was op alle vlakken juist: muzieksmaak, inhoud en het praktische (we zien elkaar erg veel). Qua featurings hebben we enkel gekozen voor muzikanten. Zo doet Coen Witteveen (saxofonist Typhoon) een solo op ‘In Trance’ en heeft Rufino ‘Dag Wereld’ door de toevoeging van de gitaar naar een andere level getild. Featurings met mc’s leken ons overbodig, zeker ook omdat ik dat in het verleden al voldoende gedaan had.

Op één van onze favorieten en ook de meest maatschappijkritische track ‘Tijdsgeest’ rap je: “Wees niet ongelukkig, maar weet wat ongeluk is. Het leven geen instructie is, dus leef het tot ge op u weg terug geluk vindt.”

Dat zijn eigenlijk 2 aparte stukken. Het eerste deel over ongeluk is een verwijzing naar wat psycholoog Dirk De Wachter ooit zei op een lezing. Het is best ok om af en toe ook eens ongelukkig te zijn. Iedereen probeert zo hard om gelukkig te zijn (op sociale media, op onze werkplek, bij vrienden) dat sommigen daar automatisch ongelukkig van gaan worden. Het tweede stuk spreekt voor zich: er zijn geen instructies voor hoe je moet leven. Het is roeien met de riemen die je hebt en je moet er vooral het beste van maken zonder jezelf te verliezen in wat volgens de media de ideale wereld is.

Nog op ‘Tijdgeest’: “Stel alles in vraag, discussieer meer. Vragen staat vrij.“ Gaan we te weinig in discussie met elkaar?

Tegenwoordig bestaat er een andere manier van discussiëren: zonder enige schroom commentaren zetten op sociale media of een bepaalde comment qua inhoud aanpassen om zoveel mogelijk likes te verzamelen. Ga ook eens ‘offline’ met elkaar in discussie en leer daarvan. Alles zomaar slikken zoals het ons voorgeschoteld wordt, is makkelijk en lijkt meer en meer de standaard. Het is soms schrijnend om te zien hoe we allemaal onbewust dommer en dommer worden, daarom is het belangrijk om af en toe eens iets in vraag te stellen. Natuurlijk niet zo erg dat alles op een complottheorie lijkt (lacht).

16473607_10154230443790978_7931118548161560772_n

Na ‘Tijdsgeest’ lijk je je op ‘Dag Wereld’ dan toch neer te leggen bij de punten die je aanhaalde. “Hoor me toch klagen, ik kan rond geraken. En hoef me geen zorgen te maken”.

Kort samengevat: relativering en humor zijn de beste oplossing om niet te negatief te worden, hoe moeilijk het soms ook kan zijn.

In contrast met ‘Tijdsgeest’ lijk je hier toch een stuk positiever naar de toekomst te kijken. “Samen met m’n vrouw, vrij van zorgen. Wacht, het is bijna tijd voor ons klein wonder”. Heeft het nakende vaderschap daar iets mee te maken?

‘Dag Wereld’ kan je inderdaad wat zien als het relativeren van ‘Tijdsgeest’ (lacht). Het leven kan soms een sleur lijken, maar gebeurtenissen zoals het nakende vaderschap zijn de lichtpunten waar je naartoe leeft en je ook doen beseffen waarom je leeft. Ik kijk er in ieder geval enorm naar uit.

Smaakte deze samenwerking nu naar meer of denk je dat het nu echt je laatste soloproject was?

Zeg nooit nooit, maar ik ga me nu even op andere dingen focussen. Het vaderschap bijvoorbeeld, niet te onderschatten denk ik (lacht). Ik wil ook meer artikels gaan schrijven, mijn liefde voor taal op een andere manier gaan uiten dan enkel in een rijmvorm op muziek. En natuurlijk zal ik bij Marmalade mijn steentje blijven bijdragen.

Maak ons tot slot gerust nog even warm voor de toekomstplannen binnen Marmalade. Wat kunnen we nog verwachten in de nabije toekomst?

Er komen heel wat dingen aan dit jaar. Wat ik al kan zeggen is dat er een nieuwe act – Antwaarps Vervolg– , van Noisy P en Matti, hun eerste cd bij ons zullen uitbrengen. Ze hebben een sterke achterban en we willen hen een platform bieden om hun muziek naar buiten te brengen. Voor de rest nog heel wat dingen, maar alles op zijn tijd (lacht). We’ll keep in touch!

Beluister de volledige ep hieronder! Voor de kopers is het project ook verkrijgbaar op iTunes.