Luviuz: “Ik ben enorm begaan”

Momenteel werkt Luviuz aan het langverwachte studioproject van Ice P. De producer in Mario Siahaan (33) heeft al heel wat verwezenlijkt, waaronder samenwerkingen met Appa, R-Kay, Kingsize en zelfs Outlawz. Voor een producer krijgt hij opvallend veel complimenten van artiesten. “Dat doet deugd, want ik werk altijd achter de schermen. Soms zou ik graag eens op een podium willen performen, tegelijk heb ik die persoonlijkheid niet.”

In de scene staat Luviuz bekend als een gedreven producer en een family man. Luviuz’ studio huist vlak onder zijn woning in Deurne, waar hij niet alleen echtgenoot, maar ook vader van twee kindjes is. Hij is een huismus, geeft Luviuz toe. “Ik heb dat wel hard nodig, een eigen zone, mijn stek waar ik mijn ding kan doen. Dat is ook wat eigen aan producers.”

fluss-luviuz-portrait

De meeste mensen omschrijven mij als producer. Veel mensen maken een onderscheid tussen beatmaker en producer, voor mezelf vind ik ook dat er een onderscheid is. Ik ben bij het hele proces betrokken. Ik ben heel begaan, ik doe het ook enorm graag. Jammer genoeg krijg je niet altijd terug wat je erin hebt gestoken. Na al die jaren hadden we toch verwacht om iets verder te staan. Ik had gehoopt dat sommige radiostations iets meer risico zouden nemen om bepaalde dingen toch in gang te zetten. Sommige zenders hebben wel een speciaal programma, maar voor de rest supporten ze je niet. Er zijn ondertussen toch al wat talenten gepasseerd… Zelfs artiesten, die goed ondersteund worden en media-aandacht krijgen, komen niet gemakkelijk op de radio. Dat is heel frustrerend. Er zijn momenten waarop ik zeg: als het na dit project niet lukt, dan stop ik ermee.”

 

“Als dat in Nederland allemaal lukt, moet dat hier ook kunnen, dachten we bij Made Men Muzik”

 

Nochtans maakte je in 2005 al een remix voor een van de Tsjechische finalisten van Idool.

Er waren contacten met het buitenland, ik was toen net twintig. Ik dacht direct dat dat hier ging goed komen. Totdat dat contact met die mensen verbrak, vanwege contractuele zaken die niet in orde waren. Ik ben dan niet de persoon die zijn ziel verkoopt om toch maar iets te kunnen krijgen.

Later leerde je Jizz kennen.

Hij is een heel goede maat van mijn vrouw haar neef. Hij is eens naar mijn studio gekomen om een nummer af te mixen, zo is dat beginnen rollen. Ik heb meegewerkt aan enkele tracks van op zijn mixtape “Stof Tot Nadenken” en later producete ik ook volledig zijn album “Pompen Of Verzuipen”. De mensen rond Jizz zijn we gaan begeleiden. Toen beslisten we om er ineens een label van te maken: Made Men Muzik.

Het had ook een breder doel, namelijk om een keurmerk voor Vlaamse hiphop te worden.

Ja, dat was onze insteek. Het leuke is dat je dat terug hoort van bepaalde mensen van hoog niveau. Het is allemaal in een klein kamertje opgericht, maar naar de buitenwereld konden wij ons heel professioneel profileren. Als dat in Nederland allemaal lukt, moet dat hier ook kunnen, dachten we. Wij brachten de hiphop die ze hier nog niet kenden. Zonder promo, allemaal op eigen benen, haalden we veel views. We namen mensen met een visie samen en zo konden we bepaalde dingen realiseren.

MMM bestaat niet meer, hoe kijk je er nu op terug?

Ik heb er veel van geleerd, maar het pijnlijke gevoel van die bewuste dag is nog altijd heel hard aanwezig. Veel van die artiesten zijn qua niveau hetzelfde gebleven, dat vind ik spijtig. Ik had net het gevoel dat we vertrokken waren. Het was al af, het moest enkel naar buiten gebracht worden, maar het is blijven liggen. Ik werkte toen samen met enkele jonge talenten, dat ik hen niet kan zien groeien en begeleiden als artiesten vind ik wel spijtig. Ik concentreer me nu op de toekomst. We zien wel waar we uitkomen.

Beteken je veel voor artiesten? Ice P noemt jou zelfs een vaderfiguur.

Dat doet deugd. Ik probeer hen te helpen om hun skills naar een hoger niveau te brengen, maar het is ook andersom zo: zij helpen mij ook tot een hoger niveau te groeien. Als ik iemand zie met talent probeer ik hem close te houden, zeker als ik weet uit welke omgeving hij komt. Ik kom zelf uit zo’n buurt. De kunst is om het kopje erbij te houden, dat is wat ik bij Pili er probeer in te brengen en dan hebben we het nog niet over de muziek gehad.

flus-luviuz-ice-p-together

Mis je soms het labelgevoel van bij Made Men Muzik?

Ja, soms wel. Ik moet mezelf steeds opnieuw overtuigen om niet opnieuw te beginnen. Ik denk dat ik het ook beter niet kan doen. Er zijn te weinig middelen, ik heb er ook niet meer de tijd voor.

Wat voor werk doe je eigenlijk?

Ik ben nu projectmanager bij ShowTex. Daarvoor was ik manager bij Vanden Borre.

Heeft die leidinggevende functie geholpen bij projecten zoals Made Men Muzik?

Ja, al is het ook allemaal wat gegroeid. Bj Vanden Borre heb ik in die dikke tien jaar veel trainingen en goede coachings gekregen waarvoor ik heel dankbaar ben. Het hielp me ook in mijn privéleven. Onbewust kan ik een leider zijn.

Wat vonden ze er bij Vanden Borre van dat je met rappers werkt?

Dat was totaal geen probleem. Ze moedigden me zelfs aan. Toen Jizz zijn release in de Arenberg hield, zat het stampvol en was er zeker tien man van Vanden Borre aanwezig. Er werd op het werk zeker over gepraat. (lacht) Ik kwam ’s morgens toe en had mijn muziek al bij om te het laten beluisteren. Ik wilde een objectieve beoordeling, bij Vanden Borre liepen er geen hiphoppers rond. Ik vond dat interessant om hun mening te horen, heel vaak waren ze ook positief.

 

“Rappen was een uitlaatklep. Toen ik zeventien werd, deed mijn vriendin me een studiosessie cadeau, daar heb ik leren producen.”

 

Heb je vroeger zelf ook gerapt?

Ja. Ik ben beginnen rappen toen het thuis slecht ging. Ik heb voor mijn kleine zus moeten zorgen en al die dinges, op heel jonge leeftijd zelfs. Rappen was toen een uitlaatklep. Toen ik zeventien werd, deed mijn vriendin (met wie hij nu getrouwd is en waarmee hij ondertussen al zeventien jaar samen is, S.C.) me een studiosessie cadeau. Toen ben ik bij Youssef Chellak terechtgekomen en heb ik leren producen.

Kan je als producer hetzelfde gevoel kwijt als dat van een rapper?

Ja, vooral als een rapper hetgeen brengt dat ik zelf in gedachten had. Veel artiesten zeggen me dat ze aan de beat kunnen horen hoe ik me op dat moment voelde. Ik ben een heel emotioneel persoon en je hoort dat ook terug in mijn beats. Als een artiest er dan nog eens op rapt zoals ik het zelf in gedachten heb, dan heeft hij al gezegd wat ik wilde zeggen en misschien nog drie keer zo goed.

Ik heb je tot nu toe nog niet horen klagen over artiesten. Je staat er wel positief tegenover.

Ja, omdat ik ook heel selectief ben met wie ik werk. Dat heeft ook met tijd te maken. Jizz weet heel goed wat ik zoek en wie ik nodig heb, hij levert mij altijd de juiste artiesten aan. (lacht) Hij is de delivery guy.

 

“Nederlandse artiesten zijn nog een stapje professioneler. Hier is het soms wat nonchalanter.”

 

Merk je qua samenwerking een verschil met Nederlandse artiesten?

Eigenlijk niet. Ik heb met Appa samengewerkt, met de mannen van Wilde Westen, Mocromaniac, Sjaak… Dat is allemaal op dezelfde manier gegaan als bij ons. Wel zijn ze nog een stapje professioneler. Hier is het soms wat nonchalanter.

Heb je in zekere zin geen carrièreswitch richting hiphop ondergaan? Je zat vroeger in het schoolkoor en hield van klassieke muziek.

Tot mijn twaalfde ben ik lang opgevoegd geweest door mijn grootouders. Mijn grootmoeder is Italiaans. Pavarotti werd thuis vaak afgespeeld. Mijn grootvader stond ’s morgens op en gewoonlijk begon hij al te zingen. Onbewust pik je dat wel op. Blijkbaar was ik ook op heel jonge leeftijd al fan van Michael Jackson. Het heeft er dus altijd al een beetje in gezeten.

Neem je die jeugdinvloeden ook mee naar je huidige sound?

Ja, toch wel.

Heb je er ooit aan gedacht om ook beroepsmatig in de soundwereld te werken?

Ja, absoluut. Voor Showtex heb ik nog een jaar bij AED gewerkt, een firma die audio en visuals aflevert, zij hebben ook alles van het Eurovisiesongfestival gedaan. Ik had gehoopt om daar op een of andere manier in terecht te komen, maar toen ik daar binnenkwam werd pas duidelijk dat ze geen producties meer deden. Om in dat wereldje te geraken moet je ook connecties hebben of een opleiding en die is niet betaalbaar. Een collega van mij heeft zo’n opleiding gevolgd en vond dat schandalig wat hij kreeg voor het geld dat het kostte.

Je bent ook gelovig. Kan je daar iets meer over vertellen?

Het heeft veel met opvoeding te maken. Iedere ochtend en avond was mijn grootvader de bijbel aan het lezen en versjes aan het opzeggen, in het Frans, Italiaans en in het Nederlands. Het zit heel hard in mijn roots. Ik geloof niet in de Kerk en heel die politieke toestand, maar puur die waarden, het altijd goed hebben met je medemens, die draag ik mee.

 

 

over de auteur

Sander Carollo

LinkedInTwitter