Cozone: “Een beat kan een track op zich zijn”

Illustrator Jonas Van de Vyver (27) staat in de hiphopscene beter bekend als beatmaker Cozone (spreek uit: Coz-one, op zijn Engels). Kenmerkend zijn Coz’ melodieën en samples. “De eerste cd die ik gebruikte was een verzamel-cd van Bach. Dat was ideaal, want ik checkte in die tijd veel Franse hiphop. Daardoor was ik vooral into hiphopbeats met klassieke muziek samples.” Als ex-skater is Cozone ook een fervent sneakerverzamelaar. “Toen ik Franse hiphop ontdekte, vond ik ook de kledingstijl die daar bijhoorde superdope.”

Het moge duidelijk zijn: Jonas ademt hiphop. “Ik ben al bijna heel mijn leven met hiphop bezig, voor mij is het echt een levensstijl. Bijna alle vrienden die ik nu heb, heb ik leren kennen doordat we dezelfde muzikale interesses hebben.” Van zijn andere bezigheid, illustreren, heeft de Deurnenaar zijn beroep kunnen maken. “Tekenen en schilderen is al van sinds ik klein ben een hobby van mij geweest. Daarnaast ben ik ook veel bezig met vintage 90’s-00’s streetwear en sneakers.”

jonas-8

Cozone werkte dit jaar mee aan enkele tracks van Nupstr en produceerde enkele nummers op Castro’s “Antidepressiva”. De Codekrakers-ep van Kleine Ben en King B (april 2015, S.C.) is zijn laatste volledige project geweest. “Het voorbije jaar heb ik het vrij druk gehad met andere dingen –  werk, verhuizen – waardoor ik wat minder tijd heb gehad om me veel bezig te houden met beats maken, maar ik ben zeker niet gestopt. Momenteel ben ik bezig aan een tweede kleine ep met de Nederlandse rapper Dion Mase, die zeer binnenkort zal verschijnen. Daarnaast ben ik ook van plan om een derde tape met alleen beats te droppen. Ten slotte zijn er ook nog veel beats die hier en daar zullen gebruikt worden op verschillende rappers hun albums of mixtapes. Stay tuned dus.

Had je vroeger meer zichtbaarheid bij je projecten? Op de “Here I Am”-ep van Kain stond je bijvoorbeeld samen met hem op de cover. Bij op de ep stond ook opvallend “Kain & Cozone”.

Hm, dat is me niet echt opgevallen, bij mijn laatste project (de Codekrakers-ep, S.C.)met Kleine Ben & King B staat er ook “Prod. Cozone” op de cover en sta ik zelf mee op de foto. Dat gebeurt ook enkel als echt alle beats van het project door mij geproduced zijn en zulke projecten zijn er de laatste tijd inderdaad wel minder gereleased dan vroeger.

Vanwaar je naam Cozone eigenlijk?

Vroeger ben ik ook veel bezig geweest met graffiti. “Coz” is eigenlijk een afkorting van mijn toenmalige graffitinaam, daar heb ik dan “one” achter gezet, iets wat in hiphop- en graffiticultuur wel vaker gebeurt om uit te drukken dat je de eerste en de enige echte bent met die naam, zoals een koning ook bijvoorbeeld Filip I heet.

 

“Ik werk altijd sample-based, vrij melodieus en met dikke drums”

 

Ben je eerder een beatmaker dan producer?

Eerder beatmaker, ja. Een producer is meer iemand die ook een volledige studio heeft, waar rappers kunnen komen opnemen en waarbij de producer dus ook echt actief on the spot meewerkt aan de volledige track en vooral ook de vocals afmixt. Dat is bij mij niet het geval. Ik heb enkel materiaal om beats te maken, die worden dan gekozen en gekocht door rappers die er dan volledig hun eigen ding mee doen.

Je gooit af en toe losse beats online, vaak verpakt in een beattape. Vanwaar die keuze? Is het soms geen zonde dat het er geen volledige track uitkomt?

Ik doe dat vooral omdat ik veel beats heb liggen waar niets mee gebeurt en waarvan ik ze toch naar buiten wil brengen om mezelf te promoten. Een beat kan trouwens een track op zich zijn vind ik, er moet niet altijd over gerapt worden. Bovendien kunnen beats die ik online zet eventueel achteraf nog altijd gebruikt worden.

Beschrijf eens een typische Cozone-beat.

Goh, veel mensen zouden meteen aan oldschool, soulful of boombap denken, maar ik heb zeker ook newschool invloeden, zoals bijvoorbeeld bij sommige beats die ik heb gemaakt voor de “Codekrakers”-ep van Kleine Ben & King B. Ik laat me een beetje inspireren door verschillende producers die ik zelf goed vind zoals The Alchemist, 9th Wonder, J Dilla, Just Blaze, maar ook de nieuwere generatie beats van Boi-1da, Mike Will Made It, Harry Fraud en noem maar op, vind ik zeer dope. Een echt alles omvattende beschrijving is dus nogal moeilijk, maar wat zeker gezegd kan worden is dat ik altijd sample-based werk, vrij melodieus en met dikke drums.

 

“Naast hiphop luister ik ook naar soul, funk, jazz en andere muziek van de jaren 70 en 80. Toen ik net begon met beats maken kende ik niets van die muziek, maar door constant op zoek te zijn naar nieuwe samples ontdek je elke keer nieuwe dingen. Het is ongelooflijk hoeveel goede muziek er in die tijd gemaakt is.”

jonas-4

 

Wat voor muziek/welke artiesten luister je zelf graag?

Al van kleins af aan luister ik naar hiphop. Mijn eerste CD’s waren “It was Written” van Nas en “Enter The Wu-Tang (36 Chambers)”. Vooral de beats spraken me aan, want ik kon toen nog geen Engels. Ik weet ook nog dat ik destijds op MTV alle videoclips die ik cool vond opnam met een VHS-recorder, ik heb die casette zelfs nog ergens liggen. Later begin jaren 2000 ben ik pas echt bewust naar hiphop beginnen luisteren en leerde ik artiesten als Jay-Z, The Diplomats, Mobb Deep, Gang Starr, Dilated Peoples, Little Brother en Slum village kennen.

Momenteel check ik ook meer recente hiphop zeker omdat het genre kwalitatief erg hard is gegroeid, vooral op mainstream vlak. Vroeger zat de kwaliteit over het algemeen eerder in de underground scene. Hedendaagse artiesten waar ik veel naar luister zijn onder andere Kendrick Lamar, Schoolboy Q, A$ap Rocky, J.Cole, Fabolous, Kanye West en Chance The Rapper, maar vooral ook veel underground namen. Curren$y, Smoke DZA, Freddie Gibbs, nog steeds alles wat The Alchemist of 9th wonder uitbrengen, enzovoort, te veel om op te noemen.

Naast hiphop luister ik ook naar soul, funk, jazz en andere muziek van de jaren 70 en 80. Dat komt vooral door het samplen. Toen ik net begon met beats maken kende ik niets van die muziek, maar door constant op zoek te zijn naar nieuwe samples ontdek je elke keer nieuwe dingen. Vooral tijdens het diggen tussen oude vinyl in tweedehandswinkels. Ik baseer me dan soms gewoon op de cover-art en heb geen flauw idee wat voor muziek er opstaat, als je de plaat dan thuis opzet lijk het soms alsof je een schat hebt gevonden. Het is ongelooflijk hoeveel goede muziek er in die tijd gemaakt is.

Hoe ben je begonnen bij het maken van beats?

Al sinds ik naar hiphop luister, ben ik gefascineerd geweest door de beats. Ik wou dat ook kunnen. Rond 2005 ongeveer ben ik via een neef aan een kopie van “Reason 1” geraakt, daarmee ben ik echt van 0 beginnen experimenteren, zonder enige hulp of tutorials. Daarna begon ik de cd-kasten van mijn ouders te plunderen op zoek naar muziek om te samplen. De eerste cd die ik gebruikte was een verzamel-cd van Bach. Dat was ideaal, want ik checkte in die tijd veel Franse hiphop en Jedi Mind Tricks en daardoor was ik vooral into hiphopbeats met klassieke muziek samples. Wat later, toen ik van school veranderde, leerde ik onder andere Safi kennen, die was toen ook net bezig met rappen. Vanaf dan kwamen de eerste samenwerkingen en begon het stilaan serieuzer te worden. Ik kocht beter materiaal, nieuwe programma’s, begon te samplen van vinyl en zo is het stilaan verder geëvolueerd tot waar ik nu sta.

 

“Soul’art, K1D, BizzyBlaza en Daniël Busser moet je zeker in het oog houden”

 

Is “Herinner Mij” je bekendste en succesvolste nummer? Welke impact heeft het gehad?

Tot hiertoe wel denk ik. Vooral voor Safi & Spreej is “Herinner Mij” een springplank geweest, het was ook de perfecte timing door de toenmalige heisa rond Vlaamse hiphop die zogezegd niet goed genoeg was voor op de radio. Wat de impact voor mij als beatmaker is geweest kan ik eigenlijk moeilijk inschatten.

Welke artiesten moeten we in het oog houden? 

Belgische artiesten die je volgens mij in de toekomst zeker in het oog moet houden zijn Soul’art, K1D, BizzyBlaza en Daniël Busser.

Met welke rappers kom je het beste overeen?

Eigenlijk ben ik met alle artiesten waarmee ik samen heb gewerkt altijd goed overeengekomen, de meesten weten ook wat voor beats ik maak, dus ze contacteren mij dan ook specifiek voor mijn stijl. Dat zorgt er natuurlijk voor dat we snel op dezelfde golflengte zitten. Uiteraard gaan samenwerkingen het vlotste met rappers die ik persoonlijk goed ken, zoals Linuz, Safi of PXL.

Je werkte vroeger vaak samen met het duo Safi en PXL.

(lacht) Dat is lang geleden. PXL ken ik al sinds de lagere school en Safi heb ik rond 2006 op de Kunsthumaniora leren kennen. Aangezien we alle drie uit dezelfde regio kwamen – Duffel/Mechelen – met hiphop bezig waren en veel gemeenschappelijke vrienden hadden, duurde het niet lang voor de eerste tracks samen werden gemaakt. We hebben een paar keer opgetreden en hadden wel wat tracks, maar er is nooit echt iets gereleased. Uiteindelijk zijn Safi en PXL hun eigen weg gegaan en ben ik wel nog met hen alle twee afzonderlijk blijven samenwerken.

 

“Ik verzamel voornamelijk Nike Air Max modellen, liefst oude releases omdat de kwaliteit en vorm vroeger veel beter was. Ondertussen heb ik rond de 100 paar waarvan de meeste best wel zeldzaam zijn.”

Je verzamelt ook sneakers. Aan je Instagram te zien heb je intussen een hele collectie.

Dat klopt. Ik heb vroeger nog geskatet. Schoenen verslijten dan snel, dus was ik het al gewend om dikwijls nieuwe sneakers te kopen. Toen ik later Franse hiphop ontdekte, vond ik ook de kledingstijl die daar toen bij hoorde superdope, namelijk veel losse sportkleding, Lacoste petjes, trainingspakken en vooral Nike Air Max schoenen. Ik heb lang gezaagd bij mijn ouders tot ik ongeveer 12 jaar geleden eindelijk mijn eerste paar kreeg, namelijk de “Nike Air Max 1 Chili”. Toen is mijn liefde voor sneakers pas echt begonnen. Ik verzamel voornamelijk Nike Air Max modellen, liefst oude releases omdat de kwaliteit en vorm vroeger veel beter was. Ondertussen heb ik rond de 100 paar waarvan de meeste best wel zeldzaam zijn.

jonas-2

Dat wil niet zeggen dat ik er super veel geld aan heb uitgegeven, want een groot deel heb ik vrij goedkoop gekocht nog voor de hype. Sommige daarvan zijn met de tijd erg veel gestegen in waarde. Ik heb bijvoorbeeld “Nike Air Max 1 Curry” of “Nike Air Max 1 Greystone” 8 jaar geleden gekocht voor ongeveer 80 euro, ondertussen zijn die minstens 400 euro waard. De hap in mijn budget valt best wel mee, Ik moet niet echt op iets besparen.

Je bent goed gekleed en gaat helemaal op in de hiphopcultuur. Wat zijn de nieuwe trends?

Mode is altijd al een belangrijk onderdeel geweest binnen de hiphopcultuur, het is ook een manier om jezelf uit te drukken. Wat mij vooral opvalt is dat veel stijlen uit het verleden steeds meer terugkomen. Enkele jaren geleden wou bijna iedereen snapbacks en Jordans, net zoals in de early 90s. Tegenwoordig zijn dan weer sportmerken zoals bijvoorbeeld Fila en Tommy hilfiger weer helemaal in. Ik ga zelf nooit echt mee met die hypes, soms overlapt het wel met wat ik zelf draag, maar ik doe vooral mijn eigen ding.

 

Foto’s

karlijneg

over de auteur

Sander Carollo

LinkedInTwitter