FLUS zoekt vrouw: Femke

Eerder in deze reeks van ‘FLUS zoekt vrouw’ lieten we SalElli, Zoey Hasselbank, SoeRitaBibi Seck en Zulu Moon aan het woord. Om af te sluiten sprak FLUS met een dame die achter de schermen heel wat doet bewegen. Je kan moeilijk naast Femke haar passie voor hiphop kijken. Ze werkt voor Jeugdcentrum Den Eglantier, waar ze zich onder andere bezighoudt met het organiseren van evenementen rond hiphop. Ze is ook de voormalig manager van NoMoBS. Tegenwoordig werkt ze voor managementbureau Bumaye, waar ze Soul’Art, Toolbox en DJ E.S. onder haar vleugels neemt.

Als je maar drie woorden mag gebruiken om jezelf te beschrijven, welke zijn dat dan?

Gepassioneerd, naturel en openminded.

Waar ben je het meeste trots op?

Dat ik op mijn eigen manier iets kan betekenen voor de cultuur. Vijf jaar geleden organiseerde ik mijn eerste hiphop evenement, nu zit ik bij een management bureau. Het begint steeds echter te worden, soms gaat het zo snel dat ik het niet besef. Ik ben eigenijk best bescheiden, maar ben trots op het feit dat ik op een heel natuurlijke manier op dit punt ben geraakt, en dat er nog veel ruimte is om te groeien.

 

“Vijf jaar geleden organiseerde ik mijn eerste hiphop evenement, nu zit ik bij een management bureau. Het begint steeds echter te worden, soms gaat het zo snel dat ik het niet besef.”

 

Waarvoor staat hiphop, in al zijn facetten, volgens jou?

Voor mij is het de cultuur die samenbrengt. Daarom stoor ik me ook aan beef en haters, ik geloof daar niet in. Als je kijkt naar de geschiedenis, hoor je te weten dat het gaat om peace, unity en having fun. Gangster rap wou ook gewoon laten zien wat er speelde in de achterbuurten. Het is geen stoerdoenerij, het is real. Het gaan om liefde, en eenheid.

Wat was het eerste album dat je kocht en grijs draaide?

“All eyez on me” van Tupac was het eerste album dat ik echt heel vaak heb gespeeld. Verder heeft “The Miseducation of Lauryn Hill” de grootste indruk op mij gemaakt. Dat is ook het moment dat ik ontdekte dat ik echt en boodschap nodig heb in muziek, ik hou van het lyricale aspect.

Welke artiesten beïnvloedden je aanvankelijk en welke artiesten beïnvloeden je vandaag nog?

Aanvankelijk Tupac, NWA, Wu-Tang, en Snoop Dogg. Ik was als tiener enorme fan van Snoop. Vandaag de dag vind ik dat Pro Era echt voor een hiphop renaissance zorgt. Die teksten, hun cyphers… Die jongens weten echt waar het om draait. Verder hou ik ook van wat J. Cole doet… Maar eigenlijk, ben ik echt een beetje een bomma (lacht). Ik blijf heel hard vasthouden aan wat ik al ken, waar ik mee ben opgegroeid. Natuurlijk weet ik dat een cultuur evolueert, maar ik heb het daar niet altijd even makkelijk mee. Ik heb het ook echt niet met domme rap, ook al zijn de beats hard. Voor mij primeert de message.

Welke andere kunstvormen inspireren je en op welke manier?

Graffiti, en dan vooral de tags. Ik zeg altijd dat ik in Berlijn wil gaan wonen omdat al die huizen vol tags staan. Dat wil voor mij zeggen dat een stad leeft.

Hoe komt het dat hiphop nog steeds veelal een mannenwereld is en wat is daarvan voor jou het belangrijkste gevolg?

Hiphop draait dan misschien om love en unity, het is wel gewoon een harde subcultuur. Aanvankelijk kwamen veel mensen uit de hiphopwereld uit harde omstandigheden. Het is een beetje een machocultuur. Het is rauw. En dat trekt meer mannen aan, om één of andere reden. Ik vind het belangrijk dat de vrouwen in de hiphop ballen aan hun lijf hebben. Vanaf dat je als vrouw je mannetje staat krijg je alle respect en appreciatie. Ik denk dat je een bepaalde rauwheid moet bezitten, zowel als man als als vrouw.

“Ik heb meer issues met vrouwelijke rappers die hun lichaam verkopen omdat hun muziek slecht is, dan met mannen die meisjes laten dansen in hun clips”

 

Voor mij is muziek waarin vrouwen enorm gedenigreerd worden simpelweg geen hiphop. In mijn ogen heeft echte hiphop respect voor vrouwen. De vrouwonvriendelijke teksten gaan vaak over de groupies die zichzelf niet respecteren, hun lichaam verkopen. Het gaat vaak over meisjes die zich voor mannen voeten werpen. Nuanceren is belangrijk. Ik heb meer issues met vrouwelijke rappers die hun lichaam verkopen omdat hun muziek slecht is, dan met mannen die meisjes laten dansen in hun clips. Ik ben wel van mening dat je je seksualiteit als vrouw moet kunnen uitspelen. Destijds gebruikte bijvoorbeeld Foxy Brown haar vrouwelijkheid op een manier die je wel moest respecteren, everything on her terms.

Wie is volgens jou een artiest om in het oog te houden?

Er zijn heel wat plaatselijke artiesten die ik goed vind, dat laat ik hen ook telkens weten door hen er over aan te spreken, hun werk te pushen etc. Muzieksmaak is sowieso relatief, maar ik denk dat de Belgische scene nu vooral verbondenheid nodig heeft. Als liefhebbers zouden we nieuwe artiesten moeten willen ontdekken en kansen geven. Publiek komt op festivals enzo vaak kijken naar hun eigen favoriete act, en zijn weinig enthousiast zodra een andere crew on stage komt. Steun ook wat je nog niet kent, deel eens muziek die niet door een homie gemaakt is maar wel gewoon goed is. Alleen door meer als een community te gaan denken kunnen we groeien.

 

“Steun ook wat je nog niet kent, deel eens muziek die niet door een homie gemaakt is maar wel gewoon goed is. Alleen door meer als een community te gaan denken kunnen we groeien.”

 

Wat mogen we in de nabije toekomst van jou verwachten?

Artiest- en event management ligt me echt, daar wil ik in verder. Mijn droom is om freelance voor Bumaye te werken en daarnaast een eigen managementbureau op te richten. Ik droom er ook van om een groot hiphop festival organiseren waar Belgische en internationale artiesten het podium delen.

Het zou ook interessant zijn mijn huidige jongerenwerking te koppelen aan het ondersteunen van beginnende artiesten. Ik zou een brug kunnen vormen door jongeren te verwijzen naar meer ervaren artiesten of labels, die hen kunnen begeleiden. Er is een nijpend tekort aan mensen die onze ruwe diamanten vooruit helpen, ik zou graag als tussenpersoon dienen.

Foto door Yaqine Hamzaoui

 

over de auteur

Lies Jo Vandenhende

FacebookTwitter