FLUS zoekt vrouw: Blu Samu

Deze maand spreekt ‘FLUS zoekt vrouw’ met vrouwen die aan het knallen zijn binnen de hiphop wereld. In dit interview maakt FLUS kennis met Salomé. Sal bracht in het najaar van 2015 haar ep “Blue” uit en werkt momenteel aan nieuwe muziek.

Ze heeft een goede band met de jongens van Netwerk, werkte samen met Salah van NOMOBS aan “SlippinYou” en nam onlangs dit nummer op met Shaka Sams dat op 22tracks verscheen. Maar helemaal solo staat deze straffe madame ook haar mannetje. Aanvankelijk verzorgde ze enkel tekst maar sinds een viertal jaar is Sal ook bezig met muziek. Sinds ze vorig jaar op het podium van de Bourla Schouwburg stond, is ze haar carrière veel serieuzer gaan nemen. FLUS is gek op haar bruisende persoonlijkheid en was nieuwsgierig naar wat Sal zoal te vertellen heeft.

Als je maar drie woorden mag gebruiken om jezelf te beschrijven, welke zijn dat dan?

Ik ben heel oprecht, gevoelig, en best wel positief.

Waar ben je het meest trots op? 

Dat ik muziek heb gevonden en dat ik toeliet dat het me opnieuw naar de oppervlakte trok. Ik heb best een donkere periode achter de rug.

 

“Muziek bood me de kans om uit een dal te klimmen en ik ben trots dat ik die kans heb gegrepen”

 

Waarvoor staat hiphop, in al zijn facetten, volgens jou?

Zelf heb ik minder met de brag and boast-kant van hiphop. Hiphop is voor mij een manier van samenzijn, mensen verbinden. De cultuur heeft me heel wat richting gegeven en staat volgens mij vooral voor eerlijkheid en positiviteit. Ik heb best wel een donker kantje en ik zeg vaak dat hiphop me helpt om wat luchtiger door het leven te gaan.

Wat was het eerste album dat je kocht en grijs draaide?

Toen ik opgroeide waren er weinig middelen om muziek te kopen. Mijn moeder kocht elk jaar een verzamel-cd van de Ultratop 20. Hier en daar zat er eens een hiphopnummer tussen. Een nummer dat wel enorm veel voor me betekend heeft tijdens het opgroeien is “lady in the dark” van Mos Def.

 

“Momenteel zijn het vooral de mensen in mijn directe omgeving die mij inspireren om nieuwe dingen uit te proberen”

 

Welke artiesten beïnvloedden je aanvankelijk en welke artiesten beïnvloeden je vandaag nog?

Als kind luisterde ik vooral naar The Fugees en Lauryn hill. Ook Akua Naru haar werk heeft veel voor me gedaan. Toen ik zelf muziek begon te maken werd ik enorm geïnspireerd door de manier waarop Reggie Snow en Earl Sweatshirt rappen. Ik ontdekte een tragere, poëtische kant aan rap en ben hiermee gaan experimenteren. Momenteel zijn het vooral de mensen in mijn directe omgeving, zoals Zulu Moon, Louis en Bruce die mij inspireren om nieuwe dingen uit te proberen.

Welke andere kunstvormen inspireren je en op welke manier?

Goede films hebben me eerder al rechtstreeks geïnspireerd om een nummer te maken. Verder helpt vooral het leven van alledag dat me helpt om zelf dingen te creëren. Ik kan enorm heropleven na een lange wandeling. Ook architectuur en dan vooral een leegstaand gebouw werkt heel inspirerend. De vibe die er hangt is magisch.

Hoe komt het dat hiphop nog steeds veelal een mannenwereld is en wat is daarvan voor jou het belangrijkste gevolg?

Dat ligt volgens mij vooral aan het feit dat vrouwen heel anders in beeld worden gebracht binnen de hiphop. Als man mag je veelzijdiger zijn, kan je tegelijk stoer en poëtisch zijn. Ik vind het jammer dat vrouwelijke artiesten die hogerop raken zichzelf vaak degraderen, denken dat ze hun seksualiteit moeten verkopen om iets te bereiken met hun muziek. Dat geldt zeker niet voor alle vrouwelijke rappers, maar het kan een reden zijn. Voor mij persoonlijk heeft het veel te maken met hoe de wereld in het algemeen nog steeds naar vrouwen kijkt en hoe wij hier vaak in meegaan omdat we denken dat dat nodig is om succesvol te worden.

 

“Ik vind het belangrijk dat meisjes zich niet laten doen. Iedereen zit in de knoop met zichzelf, mannen ook.”

 

Hoe sta jij tegenover het vrouwonvriendelijke imago dat hiphop kreeg door onder andere videobeelden en teksten? Hoe ervaar je dat als je er middenin zit?

Vroeger had ik best een laag zelfbeeld. Ik had geen goede ervaringen met mannen. Ik heb met mijn vrouwelijkheid als tiener best wel moeite gehad. Nu sta ik stevig in mijn schoenen, besteed ik weinig aandacht aan de rest en doe ik mijn zegje. Ik vind het belangrijk dat meisjes zich niet laten doen. Iedereen zit in de knoop met zichzelf, mannen ook. Als iedereen zijn eigen knoop een beetje zou lossen, zouden we allemaal beter kunnen ademen.

Met wie zou je graag samenwerken en waarom?

Mos Def, omdat hij mij zo’n heerlijke, eerlijke mens lijkt. Ook met Romeo Elvis wil ik graag eens samenwerken. Zijn manier van rappen, en het verhalende aspect in zijn werk spreekt me erg aan. Naar mijn mening heeft zijn stijl veel gedaan voor Franse rap, en ik denk dat zijn invloed zeker een meerwaarde zo zijn voor mijn muziek.

Wie is volgens jou een artiest om in het oog te houden?

Netwerk! Ik zie die jongens werken omdat ik vaak met Louis in de studio zit. Hij maakt constant dikke beats. De dedication die Netwerk toont, geeft mij heel veel drive. Zij trekken mij met hun energie heel vaak mee in de stroom.

Producers Tusais en Rare Akuma zijn ook namen om te onthouden. Rappers als Asaph en Shaka Shams maken mij nieuwsgierig naar de toekomst.

 

“Ik geloof heel erg in Shaka Shams. Ik nam hem zowat onder mijn vleugels. He goes wherever I go.”

 

Heb je nog andere dromen naast een muziekcarrière?

Eigenlijk is het heel eenvoudig. Mijn enige droom is muziek maken, omdat daar voor mij het geluk in zit.

Wat mogen we in de nabije toekomst van jou verwachten?

Mijn muziek zal altijd mijn vibe met de wereld weerspiegelen, zal altijd oprecht blijven. Momenteel ben ik super productief in de studio. Ik werk met Louis van Netwerk aan een album. Ik zing en rap, hij maakt de beats.

 

Beluister hieronder haar ep “Blue”.


 

Foto door Jason Asare

 

over de auteur

Lies Jo Vandenhende

FacebookTwitter