De ziel van $oul’art

De vijfkoppige crew mikt hoog. Ze zijn al bezig met de opvolger van hun debuutmixtape $oul’park en willen zich richten op radio en tv. Zelfs in de theaterwereld rolt de naam $oul’art. Hun meertalige muziek maakt hen uniek en opent deuren: de eerste bookings in Wallonië lopen binnen. “Wij willen Vlaanderen en Wallonië samentrekken.”

Aan de trappen van het mooiste station ter wereld is het even wachten eer iedereen aanwezig is. Zed, zwaaiend met een promozakje van de Universiteit Antwerpen, is er als eerste bij. Zijn eerste schooldag zit er net op. “Sociologie”, antwoordt de MC/producer op de vraag in welke richting hij zich heeft ingeschreven. Femke Hintjens van het Bumaye-management is er ook bij. Enthousiast betuigt ze haar geloof in $oul’art. “Zij maken muziek waar ik in geloof. Ik heb het gevoel dat ze het kunnen maken.” Met de mixtape is het allereerst de bedoeling om bekendheid te winnen, ze wil hen graag op de grote festivalpodia krijgen. Vooral voor Couleur Café heeft ze een boontje. Tokkelend op haar iPhone vraagt ze waar de vier anderen zitten. Ze komen vanuit Brussel, Vilvoorde en Mechelen. Deze urbane regio vormt vaak het decor van hun rauwe videoclips. “Hun muziek is heel geloofwaardig, heel echt”, vindt Femke. “Zij zijn voor mij de definitie van hiphop.”

 

“Bij $oul’art zijn wij individueel vrij verschillend. Als we iets vertellen, krijg je verschillende standpunten te horen.”

– Zed

Zed

Ze vertegenwoordigt ook NoMoBS, eveneens een meertalige hiphopgroep met vier mannelijke ‘allochtone’ leden. De vergelijking met hen is snel gemaakt. “Heel kort door de bocht gezegd, kan je als blanke Vlaming denken dat ze op elkaar lijken. Kijk je naar de muziekstijlen, dan vind ik ze alle twee heel anders. $oul’art vertegenwoordigt eerder soul en hiphop. NoMoBS meer de rap, misschien ook het popachtige.” Zed: “Hun artiesten hebben onderling meer gelijkenissen. Bij $oul’art zijn wij individueel vrij verschillend. Als we iets vertellen, krijg je verschillende standpunten te horen.” Hij laat opvallend veel Engelse zinnen vallen. Niet onlogisch, Zed heeft zowel Nederlandse als Nigeriaanse roots en vandaar dat hij ook in het Engels rapt. Samen met Sami Abdou van Bumaye voegen de andere leden zich ondertussen bij de gesprekstafel. Enkel Sparrow ontbreekt nog. Jazzy Bench gaat verder in op de meertaligheid in hun muziek. “In Mechelen wordt er al jaren gerapt in meerdere talen. Er is één studio (Studio15 in jeugdcentrum ROJM, nvdr.) en daar komt iedereen bijeen. Je komt er in contact met andere talen en stijlen. Die drietaligheid is voor ons vanzelfsprekend.”

 

“In Mechelen wordt er al jaren gerapt in meerdere talen. Er is één studio en daar komt iedereen bijeen. Je komt er in contact met andere talen en stijlen. Die drietaligheid is voor ons vanzelfsprekend.”

– Jazzy Bench

Jazzy Bench

Wat is het DNA van $oul’art? “Echtheid”, zegt Martha kortaf. “Er zit steeds een waarheid in. We werken ook altijd puur op gevoel.” Niet alle leden staan op iedere track en de een voelt een nummer al wat meer dan de ander. Op sommige tracks voelt niet iedereen zich even thuis in het onderwerp. “Als zij over bitches en ho’s rappen, dan heb ik daar niet zo’n voeling mee”, lacht Martha. “Normaal zou ik dat judgen, maar er wordt niet gelogen. Het komt vanuit hun gevoel.” Ze weet dat het echt is, ze kent de bende al lang. Zelf is ze als laatste er geleidelijk erbij gekomen. “Zij heeft ons een mooie hook gegeven”, zegt Monsieur Treize (M13), de bezieler van de groep, met een Frans accent en vol waardering.

 

“Als zij over bitches en ho’s rappen, dan heb ik daar niet zo’n voeling mee. Normaal zou ik dat judgen, maar er wordt niet gelogen. Het komt vanuit hun gevoel.”

– Martha

Martha

De rappers gaan prat op hun echtheid, ook op visueel vlak. Zed: “We maken geen rauwe clips om uit te dagen. We zitten niet rond tafel te denken: gaan we goede of slechte dingen erin steken?” Hun straatvideo’s tonen slechts een glimp van hun leven, ze beloven nog veel andere beelden. Jazzy Bench: “De volgende clip is negatief getint, maar het nummer geeft iets positiefs mee. Dat toont onze hele message.” Ze delen wat ze zien, niet zozeer wat ze doen. Vaak valt de benaming ‘de waarheid’. Waar ligt het verschil met rappers die liegen? Voor een buitenstaander lijkt het soms allemaal één pot nat. “Nee, nee”, schudden ze. “Je moet luisteren”, luidt het $oul’art-advies.

 

“Niet alleen op vlak van muziek, ook daarbuiten moet je ons zien. Er komt te weinig diversiteit in beeld.”

– M13

M13

“Onze muziek is eigenlijk ons dagboek”, verwoordt Martha. “Ze beseffen het wellicht niet, maar ze hebben een hele wereld voor mij geopend. Vroeger dacht ik er totaal niet aan om iets te maken, iets te creëren. Ik had ook een ziekelijke angst toen ik voor de eerste keer iets opnam. Ik bibberde kei hard.” Ondertussen waaien er complimentjes langs alle kanten haar richting uit. Zed: “Voor een nieuweling pikt ze zeer snel dingen op.” Als een moederfiguur ontfermt ze zich tegenwoordig over de vier andere artiesten. Je moet het toch maar doen: er zijn nauwelijks vrouwen in de hiphopscene. “Bij optredens denken andere rappers soms doet ik een groupie ben.”

Martha verzorgt ook een van de hoofdrollen in “Black” (première: 11 november), de nieuwe film van Adil El Arbi en Bilall Falah waarin drie tracks van $oul’art zitten. Martha had de boeken “Black” en “Back” van jeugdauteur Dirk Bracke, waarop het script gebaseerd is, zelfs al eens eerder gelezen. Ze vertelt ons dat ze wel veel moeite heeft moeten doen om gecast te worden. Uiteindelijk trok ze aan het langste touw voor een hoofdrol. Faut le faire.

 

 

Alle vier komen ze zeer vastberaden en ambitieus over. “Als er geen scene is, dan maken we er wel een”, klinkt het. M13: “Niet alleen op vlak van muziek, ook daarbuiten moet je ons zien. Er komt te weinig diversiteit in beeld.” Op tv ziet Jazzy Bench enkel blank, op straat alle soorten mensen. Het frustreert hem. Martha: “Onze ouders hadden geen tijd voor zulke zaken. Voor hen was het zien dat wij, hun kinderen het goed hebben. Nu wij hier geboren zijn, ondervinden wij nog altijd dezelfde struggles als onze ouders. Het wordt tijd dat mensen hun geest eens openstellen.”

Naar eigen zeggen is er bij hen altijd de spirit geweest om ervoor te gaan. Sami illustreert hun mature mentaliteit met een voorbeeld. “Zij zijn voor mij heel uniek, zeker in Mechelen. Bij de eerste booking stelde ik een vraag over de verdeling. Toen zeiden ze eenvoudigweg: ‘Dat gaat naar een pot.’ Ik kon mijn oren niet geloven. De meeste artiesten willen gewoon zo veel mogelijk geld in hun eigen zakken steken. Zij wilden het in een pot leggen: voor een clip, voor een studio, voor wat dan ook.” Familie boven (eigen) zak(k)en, zo kan je het kort stellen. Er is veel onderling vertrouwen. “Iedereen in de groep beheerst hetgeen hij doet als een van de besten”, zegt Zed doodserieus.

 

“De beste rappers van alle talen zitten in één groep.”

– Sparrow

Sparrow

Na driekwartier komt het laatste lid aan: Sparrow. Het valt op: hij zegt exact hetzelfde als zijn vier compagnons. Hoewel, het is eerder op gevoel. Ietwat emotioneel komt hij moeilijk tot zijn woorden om $oul’art te beschrijven. Na wat discussie over wie de mooiste jongen van de groep is met gepoch hier en daar, doen ze er allen nog een schepje bovenop. “De beste rappers van alle talen zitten in één groep”, klinkt het fier bij Sparrow. “Bewijs het tegendeel maar. Prove us wrong”, is Zed zijn boodschap naar andere rappers. Nochtans moet het voor hen allemaal nog beginnen. “In Vlaanderen wordt Franstalige rap nog niet echt aanvaard, daarom gaat het voor hen wat langzaam”, krijgen we van Sami te horen. “Gelukkig gaan stilaan de deuren open, zoals met optredens in Brussel en Gent. Laatst traden ze zelfs in Luik op en werden ze uitgenodigd bij een radiozender. Wij willen eigenlijk Vlaanderen en Wallonië samentrekken. De eerste bookings in het Franstalig gedeelte lopen eindelijk binnen.”

Donderdag brachten ze hun eerste mixtape uit, deze kan je gratis downloaden door hieronder op de cover te drukken.

Back Cover