Safi: “Ik wil mijn invloed niet misbruiken”

“Waarom is het net dit genre dat mij goed ligt?”, jammerde Safi nog enkele jaren geleden. De Mechelaar, wonend in de bakermat van de Vlaamse hiphop, zag veel artiesten moedeloos afhaken. De markt is heel klein, de wil om het te maken voor velen niet groot genoeg. Safi bleek vastberaden. He made it. “Dit is alles wat ik wou en waarvoor ik gewerkt heb om het te kunnen zijn.”

Off stage oogt Safi – vaak verpakt in een hoodie – wat verlegen, dromerig. Eens op het podium met de mic in hand geeft hij een killer performance. Sevi Geerts (25) geniet zienderogen van zijn succes. Soms geeft hij een sneer naar de haters, maar hij laat vooral zien op welk level hij staat. Safi, geregeld een grappige speelvogel, spreekt sereen over van zijn succes als artiest. “Ik leef van mijn passie. Het is niet meer dan logisch dat ik er dan ten volle van geniet.”

 

“Mensen die ons vertellen dat ze zonder een bepaald nummer er vandaag niet meer geweest zouden zijn, dat is om stil van te worden. Tegelijk ben ik blij met de impact van mijn woorden. Daarvoor doe ik het.”

 

flus-safi-spreej-fase-2-interview-album-3

Ook vroeger was je al scherp in je performances. Je kan zeer goed spitten.

Ik hecht veel belang aan het technische aspect en aan wat ik wil vertellen.

Wat wil je vertellen?

Ik wil mijn eigen levenservaring op papier zetten en tot leven brengen in muziek. Voor mezelf, als zelfrelativering en ook voor anderen. Met de bedoeling dat luisteraars zich daarin kunnen vinden.

En dat lukt blijkbaar nogal goed.

Beter dan dat ik mij het ooit had kunnen voorstellen. De respons wordt alsmaar groter. Vroeger moesten we echt nog werken aan een fanbase. Tegenwoordig krijgen we dagelijks berichtjes en mails van mensen die spreken over hun moeilijke periodes en waarbij onze muziek hen geholpen heeft. Zelfs tot op het extreme. Mensen die ons vertellen dat ze zonder een bepaald nummer er vandaag niet meer geweest zouden zijn, dat is om stil van te worden. Tegelijk ben ik blij met de impact van mijn woorden. Daarvoor doe ik het.

Doe je het vooral niet voor jezelf?

We zijn begonnen met muziek om er ooit van te kunnen leven. Maar sinds ik doorheb dat Spreej en ik echt een stem vormen voor een bepaalde groep jongeren, ben ik echt beginnen letten op wat ik zeg. Vroeger durfde ik naast mijn hart te luchten ook eens een nummer te maken met minder diepgang. Maar als een diepgaand nummer iemand door een moeilijke periode kan helpen, dan gaan ze leven naargelang onze manier van denken.. Daarom heb ik er bewust voor gekozen om dat niet te doen en om mijn stem enkel te gebruiken voor het positieve. Natuurlijk komt er wat negativisme aan te pas, maar dat is er slechts om het van ons af te schrijven. Het is met de positieve intentie om je eraan op te trekken en om eruit te leren.

 

 

“Onlangs werd ik getagd op Instagram door iemand die mijn volledige strofe uit het nummer “Vandaag” op zijn zij had getatoeëerd. Wauw. Daar word je wel eventjes stil van.”

 

 

Wanneer kreeg je het besef dat je teksten mensen raakten?

Toen ik enorm veel berichten begon te krijgen, mensen ons na optredens aanspraken en toch wel vrij choquerende dingen vertelden. Onlangs werd ik getagd op Instagram door iemand die mijn volledige strofe uit het nummer “Vandaag” op zijn zij had getatoeëerd. Wauw. Daar word je wel eventjes stil van. Als je dat voor het leven op je lijf zet, wil dat echt wel zeggen dat dat veel waarde voor je heeft, het echt wel helpt. Ik vind het super flatterend dat ik die persoon mag zijn, dat wat uit mijn hoofd komt dit allemaal teweeg brengt voor mensen.

Had je zelf ook dat gevoel toen je vroeger naar Eminem luisterde?

Ja, inderdaad. Toen ik me bewust werd van onze invloed, dacht ik terug aan mezelf als tiener. Die muziek die ik toen luisterde heeft mij wel gevormd. Eminem heeft ook zeker zijn invloed onbewust gebruikt voor foute redenen. Een heel stom voorbeeld: ik denk dat ik veel vloek omdat ik altijd naar Eminem heb geluisterd. Dat is op zich nog vrij onschuldig. Het herinnert me aan de boodschap die ik niet wil meegeven.

Een nummer zoals “Drank en Drugs” van Ronnie Flex en Lil Kleine zal jij dus nooit maken.

Het is een goed voorbeeld: een paar jaar geleden zou ik zo’n nummer nog gemaakt hebben. Nu absoluut niet. Ik heb gehoord dat het overdag niet meer gedraaid mag worden op de radio. Dat vind ik heel logisch. Als idool moet je wijs omgaan met je gave. Daarom wil ik mijn invloed niet misbruiken.

 

 

“Er is zo veel potentieel waar ik in geloof. Ik wil met Spreej de markt opentrekken.”

 

 

Welke Nederlandstalige artiesten hebben je geïnspireerd?

In Nederland: Djiggy Djé en zijn groep van destijds: DAC, The Opposites, Opgezwolle… Fresku ook wel. Ik luisterde vroeger al naar Eigen Makelij en Spreej. Ook enkele Mechelse artiesten: Schockproof, ABN, Pure Cult, ODG… ABN zullen de meesten zich wel herinneren. Zij hebben nog op Rock Werchter gespeeld en waren eigenlijk het begin van Vlaamse rap. (lange stilte) Niet iedereen is nog actief. Velen hebben afgehaakt. Het is heel moeilijk om door te breken: de markt is heel klein.

Jij bent wel doorgebroken.

(aarzelt) Ik weet niet waarom mij het wel gelukt is. Ik weet niet hoe andere artiesten ertegenover staan. Ik weet alleen dat mijn mentaliteit altijd was: dit is wat ik ga doen. Ik stopte niet totdat ik dat bereikt had.

Je bent er helemaal voor gegaan.

Ja. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik meer toegewijd was. Velen zeiden me: ‘Nee, er is geen markt voor’ of: ‘Waar ben je mee bezig?’ Zij motiveerden mij. Ik denk dat ik in alle bescheidenheid mag zeggen dat ik met Spreej momenteel de grootste hiphopact in Vlaanderen ben. We steken er niet zozeer bovenuit: er is gewoon niet veel. Dat is altijd het argument geweest: er is geen markt, er is niets. Maar er moet toch iemand de eerste zijn. Dat zijn wij zelfs niet, want dat brengt mij terug naar ABN. Er is zo veel potentieel waar ik in geloof. Ik wil met Spreej de markt opentrekken. Tourist Lemc is zelfs de allergrootste op dit moment. Hij maakt eigenlijk geen pure hiphop meer, maar draagt zeker zijn centje bij: het is nog altijd hiphop.

 

 

“Een van mijn ambities is om Mechelen op de voorgrond te zetten. Ik wil ook artiesten coachen en Mechelen meer representen.”

 

 

Spreej heeft het vaak over ‘Nouveau Gand’. Moet jij Mechelen niet wat meer vermelden?

Ik dacht er onlangs nog aan: ik doe het te weinig. Ik ga het mij voornemen. Ik ben eigenlijk ook een beetje van overal. Ik ben geboren in Antwerpen, ik kom uit een Antwerpse familie en ben opgegroeid in Mechelen. Ik ben vroeg in het middelbaar van school veranderd en dan ben ik naar de kunsthumaniora in Lier gegaan. Daarna ben ik weer in Antwerpen beland…. Maar ik heb inderdaad veel vrienden in Mechelen die met hetzelfde bezig zijn als ik. Een van mijn ambities is om Mechelen op de voorgrond te zetten. Ik wil ook artiesten coachen en Mechelen meer representen. Ik heb er alleen nooit zo veel belang aan gehecht. Het is eigen aan hiphop dat rappers steeds naar hun afkomst verwijzen. Ik zeg minder zero quinze dan Spreej Nouveau Gand zegt. Dat is onbewust. Ik ben zeker van plan om Mechelen wat meer aandacht te geven. Cultuur in Mechelen wordt te weinig serieus genomen. Veel minder dan bijvoorbeeld in Gent. Ik denk zelfs dat ik als soloartiest meer aanhang heb in Gent dan in Mechelen. Dat vind ik dus toch een aandachtspunt.

Woon je nog in Mechelen?

Ja. Ik heb een jaar in Gent gewoond, om de hoek van Spreej van zijn woonst. Het is mijn plan om terug te keren, maar nu zit ik nog even in Mechelen.

 

 

“Ik ben er zeker van dat het publiek van Tourist Lemc ook te vinden kan zijn voor onze muziek.”

 

 

Iets anders. Ik zag Turk eens tweeten dat hij een track met je wilde maken. Wat is daarvan gekomen?

We hebben een nummer opgenomen, maar dat is niet uitkomen. Ik weet niet of dat ooit nog zal gebeuren.

Hoezo?

Eerlijk: ik weet het niet. Ik heb al met meerdere Nederlandse artiesten samengewerkt waar uiteindelijk niets meer van is uitgebracht. Dat zijn ook heel drukbezette mensen. Het nummer met Turk was bedoeld voor zijn ep. Dat is uiteindelijk niet doorgegaan, wat ik ook begrijp: het paste niet in het geheel. Misschien komt het later wel op zijn album. Er liggen een aantal dingen klaar, hopelijk krijgen ze ooit de opportuniteit om naar buiten te komen.

Even terug naar je fanbase. Het viel me op dat die de laatste maanden zelfs enorm verjongd is.

Ja, de jeugd hebben we zeker mee. Ik ben ervan overtuigd dat we zeker ook een oor hebben bij de oudere generatie. Bij optredens van Tourist Lemc zie je voornamelijk dertig-, veertigplussers. Dat is het contrast tussen zijn publiek en dat van ons. Bij ons varieert dat meer van iets jonger dan zestien tot van voor in de twintig. Als ze mijn leeftijd hebben, dan zullen ze op een optreden al in de minderheid zijn. Ik ben er zeker van dat het publiek van Tourist Lemc ook te vinden kan zijn voor onze muziek. Ik weet alleen niet goed waarom dat nog niet het geval is…. Misschien is Tourist wat alternatiever en zijn wij wat meer poppy? Ik vind het een beetje een mysterie. Het moet nog wat groeien, denk ik.

Was het wennen: zien dat het publiek verjongt?

Ik heb niet het gevoel dat de leeftijd naar onder gaat. Toen het allemaal zo wat begon, keek ik eens naar de statistieken op onze Facebookpagina. Daarop bleek dat de leeftijd van de meeste volgers tussen de achttien en de twintigplus zit. We hebben altijd een jong publiek gehad. Het jonge publiek groeit ook sneller dan het oude.

Je hebt nogal veel tatoeages.

Ik heb er veel… Nog niet genoeg naar mijn mening. Ze hebben zowat allemaal een persoonlijke betekenis. Ik ben altijd into tatoeages geweest. Toen ik negen was, had ik een tattoostudio van Ravensburger gevraagd voor Sinterklaas, met zo van die stempeltjes. Ik denk dat mijn ouders toen al de bui zagen hangen. Gelukkig heb ik van iedere tattoo nog geen enkele spijt gehad.

Jullie hebben voor de VDAB eens een reclameclip gemaakt om jongeren aan te moedigen in hun zoektocht naar werk. Ironisch genoeg heb jijzelf nog nooit echt gewerkt.

Eigenlijk niet nee. Ik heb eens een vakantiejob gedaan en daar bleef het bij. Ik begon mijn school alsmaar meer te verwaarlozen door mijn hobby, muziek. Ik heb mijn hoge schoolstudie opgegeven voor mijn muziek. Ik leefde toen op een uitkering bij mijn ouders. Ik heb vaak te horen gekregen dat ik een job moest zoeken. Ik kreeg ook last met de RVA: ik werd geschorst, de VDAB zat achter mij aan… Ik was te koppig om te werken: ik moest gewoon slagen in de muziek. Geef mij nog eventjes, dacht ik. Het werd me echt wel te nauw: mijn ouders kregen ook geen kindergeld meer omdat ik niet naar school ging… Ik moest mijn steentje bijdragen, dus ben ik gaan solliciteren bij Colruyt. Zij wilden mij niet aannemen. “Whut?”, dacht ik. “Hoezo, ik ben niet gekwalificeerd om rekken te vullen?” Het was eigenlijk iets dat ik sowieso niet wilde doen. “Waar ben ik toch mee bezig?”, dacht ik toen. Ik ben me daarom eens zo hard gaan inzetten voor de muziek. Niet veel later gebeurde er dan wat er moest gebeuren.

Op de valreep.

Ja, het heeft lang geduurd: ik heb veel gezaag moeten verduren. Uiteindelijk waren mijn ouders gewoon realistisch. Hoeveel artiesten in Vlaanderen leven er van hun muziek? Niet veel en al zeker geen hiphopartiesten. Ik dacht: laat ons daar verandering in brengen. Nu zijn ze natuurlijk heel trots. Ik ben momenteel twee jaar zelfstandige. Ik werk, maar het voelt zo niet aan. Dit is wat ik sowieso zou doen. Dit is waar ik naar zou uitkijken als ik een 9-to-5-job had en zou doen na mijn werkuren.

Zie jij jezelf ooit nog een ‘echte’ job doen?

Nee, ik hoop van niet. Mijn plan is om me meer te verdiepen in productie. Ik wil ook nummers schrijven voor anderen. Zo kan ik nog altijd muziek maken voor anderen wanneer ik zelf te oud ben.

Het blijft grappig: de VDAB zit achter je aan en vraagt je nadien voor een promovideo.

Haha, ja. Een ex-collega van mijn moeder werkt bij de VDAB, bij haar ben ik ooit op gesprek moeten gaan. Onlangs zei ze nog dat het goed gekomen is met mij, dat ik nu goed bezig ben.

 

 

over de auteur

Sander Carollo

LinkedInTwitter

 

 

 

 

 

Omslagafbeelding: © Pauline Poelmans