Pukkelpop: ‘duurzaamheid’ en derderangs podia

Wasap Limbo? Daniël Busser op Pukkelpop. Het nieuws van vorige week heeft intussen de hele provincie bereikt. De 16-jarige jongeman uit Bree bracht vorig jaar zijn debuutep uit en hij mag al on stage op de Kiewitse weide. Dat is zoals een eerstejaarswielrenner die al naar de Ronde van Frankrijk mag, om de vergelijking met de tienjarige op het WK zwemmen niet maken. Pas van de schoolbanken doet Woodie Smalls het ook niet slecht: na zijn allereerste videoclip van “Champion Sound”, tekende hij bij Sony, dat zijn aankomende ep zal uitbrengen. Ondertussen staat onze vriend Woods wel op enkele aardige zomerfestivals zoals de Lokerse Feesten en Crammerock. Bij Pukkelpop stond de affiche al vol zeker?

 

Daniël, binnen vijf jaar ben je welkom op de main stage van het FLUS Festival.

 

Aan plaats nochtans geen gebrek: maar liefst acht podia, zo vol dat je Daniël Busser er niet zal vinden. De jongeman staat ook niet op een nabijgelegen geïmproviseerde ‘Talent Stage’. Om hem te vinden, moeten we op de Pukkelpopwebsite bij ‘andere’ kijken. Daar staan vier namen die eerder aan een hippe zomerbar doen denken dan aan een van ’s lands grootste festivals. Ik som ze even op: ‘Salon Fou’, ‘Petit Bazar’, ‘Food Wood’ en ‘Baraque Futur’. Bij die laatste is het dus te doen voor Daniël. Een podium dat ‘volledig in het teken staat van duurzaamheid en experimenten’ en ‘waar dingen worden uitgeprobeerd die op grotere schaal nog niet mogelijk zijn’. Dure, mysterieuze marketingtaal dus.

Geen nood, de artiesten krijgen een ‘aangepaste catering’. Ze mogen de wodka-cola op hun rider waarschijnlijk inruilen voor fancy smoothies of bionade van de Wereldwinkel. De Pukkelpopgekte: allemaal heel tof en duurzaam, maar vooral duur. Zeker voor de aanwezige studenten zonder tweede zit. Of voor de bakvissen ‘die niet boven de 100db mogen krijsen’. Een woord dat de Pukkelpopredacteur bij de beschrijving van Daniël Busser net als ‘nog maar net uit de pampers’ beter achterwege had gelaten.

Bon, point being made: fijn dat festivals jonge talenten zoals Daniël Busser boeken, maar voor mij hoeft dat helemaal niet op een derderangs podium van een ‘minifestival binnen het festival’. Dat is mij allemaal wat te veel. Nee, het moet geen circus worden. (Het zal u niet verbazen dat ik ook geen grote fan ben van Tomorrowland.) Voor mij hoeven ook al die ‘jonge talenten’ niet zo jong te zijn. De 15-jarige Emma Bale zal op haar twintigste nog zo veel malen schoner klinken. Ian Thomas (18) zal binnen vijf jaar evenwel doorgebroken zijn in de States…

In plaats van ‘duurzaamheid’ heb ik een veel beter idee: back to basics. What you see is what you get. Waarom voor een heel festivaldorp betalen als je toch slechts één act per optreden kan zien? Laten we dat afschaffen. Buiten een duur ticket bespaart het je een pak keuzestress, enkele groepsconflicten en een heleboel ‘marginale mensen’ die niet naar dezelfde artiesten als jou gaan kijken. Daniël, binnen vijf jaar ben je gerust welkom op de main stage van het FLUS Festival.

 

 

over de auteur

Sander Carollo

LinkedInTwitter