SEBA & Karma: “Nederlanders moedigen ons aan”

Eind maart kwam SEBA & Karma’s langverwachte album “Puur” uit. De release kende vertraging na een computercrash van SG Records-producer Penny, maar beiden steken de hand in eigen boezem. FLUS zocht ze op in hun repetitieruimte. Ze zijn even nonchalant als eerlijk. Karma oogt wat introvert, SEBA iets impulsiever doch wijs. De plaat klinkt consistent. “We hebben het vooral over ons persoonlijk leven”, meent Karma. SEBA: “Ik denk dat we muziek maken waarmee heel wat andere jongvolwassenen zich kunnen identificeren.”

Puur als in echt. Het type diepgravende muziek dat in Nederland wel waardering krijgt, doch wat wegebde. “Het geluid dat nu hot is in België en Nederland, is zeker tof en moet er ook zijn”, vertelt SEBA. “Maar wij denken dat er nog ruimte is voor een andere sound. Wij willen terug naar die basis, boombap in een nieuw jasje zeg maar.” Het is een genuanceerde, gecorrigeerde uitleg voor een verhaal dat initieel wat spontaner van het hart moest. Laat beiden onbevangen een uur aan het woord en ze nemen de hele scene onder de loep. Een innig professioneel persinterview voor FLUS, het is wat wennen voor het jonge duo, elk zijn ze 22. Spontaan leggen ze de nadruk op Nederland, af en toe iets te enthousiast en onbezonnen, waarop ze zichzelf bijsturen. “Puur” ontstond ook grosso modo in het polderland, tijdens een afgezonderd weekend in Zeeland. “We hebben toch wel een band met onze noorderburen”, legt Karma uit, wiens vader van Nederland afkomstig is. “Ik heb veel familie in Rotterdam. Mijn neven en nichten beginnen mijn muziek stilaan te delen. Dat wordt daar, merk ik nu pas, ook goed ontvangen. Ze beginnen meer naar Vlaamse hiphop te luisteren.”

Kunnen Nederlanders jullie smaken?

SEBA: We hebben vorig jaar in twee shows in Nederland gedaan: het voorprogramma van Ares en ‘Definitie van Hiphop’. Ze hebben ons daar leuk ontvangen. Als ik de reacties op YouTube lees, letten Nederlanders fel op het accent.Toch zag je op onze shows dat mensen ons wel appreciëren.

Karma: Je hebt zowat op voorhand het idee dat ze onze muziek niet zullen smaken.

SEBA: Maar na onze shows kwamen mensen naar ons toe om ons aan te moedigen.

 

Karma: “Puur wordt het startschot van een reeks nieuwe nummers.”

 

Karma, bij welke artiesten haalde jij je inspiratie?

Typhoon, Cartes en Opgezwolle, zij en Fresku: that’s it voor mij wat Nederland betreft. De Illcity’s (een reeks hiphopfeestjes die vroeger in Antwerpen gehouden werden, nvdr.) van indertijd, met zulke namen op de affiche, dat waren dé feestjes van ’t stad. Toen kwamen ook nog U-Niq, Typhoon, Dio… Cartes, mijn idool, heeft me het meest geïnspireerd. Zijn optreden in Trix van vijf jaar geleden, dat was mijn keerpunt: zo’n muziek wilde ik vanaf toen maken. Ik ging toen even helemaal allemaal naar buiten, in mijn eigen zone. Ik werd enorm getriggerd door Cartes’ performance. Sindsdien is mijn muziekstijl veranderd.

En wie kan je buiten Nederland bekoren?

Karma: Ik vind vooral Froze een heel sterke artiest. Pepe vind ik ook heel dope. Hij schrijft technisch sterke teksten en rapt op een geloofwaardige manier over het straatleven.Toch haal ik mijn inspiratie nog steeds grotendeels uit de VS: artiesten zoals Nas, Ill Bill, Biggie en Tupac. Eigenlijk ontdek ik helemaal niet meer zo veel nieuwe hip-hop. Ik luister tegenwoordig vooral naar garage, two-step en ook wel wat soul.

SEBA: Dat is het grote verschil tussen ons: ik ben zo’n gast die echt alles checkt. Zeker op mijn vijftiende, toen ik pas begon met muziek maken. Nu ik beats maak, check ik ook wat jazz. Ik vind het heel inspirerend om artiesten aan het werk te zien. Ik ben zeven op zeven met muziek bezig.

Een gemeenschappelijke eigenschap: jullie zijn allebei chaotisch. SEBA, jij brengt ook vaak losse tracks uit.

SEBA: Ik heb een berg tracks die ik niet heb uitgebracht en dat is een bewuste keuze. Zo komen enkel de dingen naar buiten waar ik 100% tevreden over ben.

 

Karma: “We schrijven over hetzelfde en diggen dezelfde beats: dat bracht ons bijeen.”

 

Er staan negen nummers op “Puur”. Niet wat weinig voor een album?

SEBA: Ja… Eigenlijk hadden we dat achteraf pas door. Maar vonden het belangrijk dat ieder nummer op niveau was. Er waren een stuk of vijftien tracks en we hebben bewust gekozen om te schrappen zodat de beste overbleven.

Karma: Het is inderdaad kort. Zeker na lang wachten. Het is alleszins de bedoeling om na deze release nog veel uit te brengen. We gaan er geen lange pauze meer tussenlaten. Puur wordt het startschot van een reeks nieuwe nummers.

5.KRINGKLEIN.PUUR-5

Is het album echt op één weekend in Zeeland gemaakt?

SEBA: Buiten het nummer met Froze is alles in Nederland opgenomen. De teksten en het voorbereidend materiaal dateren van uit een langere periode. Toch hebben we nog het een en ander geschrapt en ter plekke enkele tracks ontwikkeld. Ongeveer drie vierde is daar tot stand gekomen.

Jullie hebben pas na lange tijd, namelijk een goede twee jaar, het album uitgebracht. Penny kreeg te maken met een jammerlijke computercrash, maar kon de release niet eerder?

SEBA: De crash van Penny is niet de oorzaak van het lange wachten. Vooral door onze mentaliteit – uitstelgedrag: we waren met van alles bezig – duurde het zolang.

Karma: We zijn altijd met muziek bezig geweest. Maar als we soms afspraken, deden we uiteindelijk totaal andere dingen. Losse tracks, wat freestylen, … Het ligt dus aan ons. Al is er op het moment van de crash wel veel materiaal verloren gegaan. Toch gaf dat uiteindelijk ook nieuwe perspectief, nieuwe hoop.

Wanneer zou het album oorspronkelijk uitkomen?

SEBA: Toen werkten wij niet echt met een datum. We deden ons ding en zagen wel waar we kwamen.

Hebben jullie nu wel met een deadline gewerkt?

SEBA: In mei zijn we de nummers gaan opnemen in Nederland. En nadien heeft het nog heel lang geduurd. Het was nochtans de bedoeling om het in juli te droppen. Maar de track met Froze moest nog altijd opgenomen worden, we begonnen weer nonchalant te worden, …

Karma: Pas in december zijn we terug in gang geschoten met de videoclips, de promo…  Toen hebben we een deadline opgesteld.

Vanwaar die nonchalance?

SEBA: Zo zijn wij gewoon. Vandaar ook het nummer “Deadline”.

Karma: Op vlak van school was dat vroeger net hetzelfde.

Is “Puur” dan een kantelmoment?

Karma: Wie weet. Nu gaat alles misschien iets serieuzer worden. We moeten een planning volgen, we moeten dingen realiseren. Maar we zijn gemotiveerd.

SEBA: Voor ons voelt het nu al heel anders aan dan vorig jaar. We hebben nu ook Tim Dalle als ‘manager’. Hij houdt ons bij de les.

Karma: Penny is verantwoordelijk voor het audio-gebeuren: de beats, het mixen en de productie. De mastering is het werk geweest van Glenn Roels. Al het andere komt van Tim Dalle. Hij heeft heel de promocampagne op poten gezet.

SEBA: Deze mensen zijn we heel dankbaar: zonder hen was er geen album geweest.

In 2013 gaven jullie al een kort interview voor FLUS. SEBA, je zei toen dat je Karma een van de zwaarste mc’s vond. Zowel op inhoudelijk als technisch vlak. “Maar velen begrijpen hem jammer genoeg niet”, voegde je er nog aan toe. “Ze luisteren niet verder dan de melodie.” Wat bedoelde je daar precies mee?

SEBA: Dat was vooral een persoonlijke mening. Mensen die echt naar hem luisteren, zullen zijn verborgen rijms vinden en gaan Karma absoluut een dope mc vinden.

 

SEBA: “Het is heel opvallend hoe sociaal de meeste Nederlandse artiesten zijn.”

 

Karma, jij zei toen dat je met het aankomende album wat kritiek wou geven op de scene: dat het er te platjes aan toe gaat.

Karma: Ja, daar zijn we toch wat van afgestapt. De track met Froze, “Mentale Rust”, daarin halen we allen een beetje uit. Toch hebben we het vooral over wat wij doen en richten we ons niet op anderen.

SEBA: “Ik ga niet haten op die, ik steek de tijd in mijn stiel”, rappen we in dat nummer. En dat is gebeurd. Het laatste jaar hebben we fel op onszelf gefocust. In de tracks die we daarvoor hadden, heb ik ook in een paar verses een diss gericht naar de “SWAG-rappers” die wat met hun ellebogen staan te zwaaien. Maar dat is er nu volledig uit. Het interesseert ons niet meer.

Hoe zijn jullie eigenlijk als duo begonnen?

Karma: Vijf jaar geleden hebben we elkaar eens ontmoet op school. SEBA was al bezig met rappen en hij vernam dat ik er ook mee bezig was. We kenden elkaar niet en toen ik toevallig hem voorbij liep, vroeg hij me om wat van me te laten horen. We deden wat freestyles. Later, toen ik bij SG Records tekende, pikte Penny HNC (Hoge Noorden Connect) op, waar SEBA toen bij zat. Toen vonden we elkaar terug bij SG. Het klikte al meteen op ons nummer “Nog Niet Naar Huis”, van op mijn eerste album “Wazige Dagen”. We schrijven over hetzelfde en diggen dezelfde beats: dat bracht ons bijeen.

SEBA: Toen ik indertijd als jong manneke aankwam bij Scheef Gon Reords, kende ik niemand. Karma wel, van op school. Wij hadden toen meteen een klik.

Karma: We zijn van plan om op korte termijn elk apart een solotape te maken, om nadien samen weer de studio in te duiken. Het huidig album is vrij kort, dat beseffen wij. Het zou daarom ideaal zijn om weldra echt een deftig album te maken. Herhalen we dit proces en maken we van dat weekend één week, dan kan er enorm veel gebeuren.

SEBA: We hebben de smaak met zijn tweeën te pakken.

 

Karma: “Froze is voor mij in de Vlaamse scene een van de beste mc’s geweest.”

 

Laatst zei Ares in een interview op FLUS dat hij jullie absoluut in Nederland wou zien spelen, waarop hij daar zelf voor zorgde: hij nam jullie op in zijn voorprogramma van zijn albumrelease in Amsterdam. Hoe is jullie band ontstaan?

SEBA: Op de albumrelease van Froze speelden we beiden in zijn voorprogramma. Backstage was Ares heel chill, vriendelijk. Het is heel opvallend hoe sociaal de meeste Nederlandse artiesten zijn.

Karma: Ook op ‘Definitie van Hiphop’ in Tilburg was iedereen zo close met elkaar.

SEBA: Nadat Ares tegen mij begon te babbelen heb ik hem nog gesproken op Facebook en zijn we ingegaan op zijn vraag om als support act te spelen op zijn albumvoorstelling. Op zijn albumrelease was hij opnieuw heel vriendelijk, hij gaf ons meteen een exemplaar van “Road Trip”. Hij heeft ook een dikke show gegeven. Ik zou ook met een hem track gaan opnemen, maar omdat “Road Trip” zo’n hype werd in Nederland, wou hij zich daar even op focussen. Misschien dat we in de nabije toekomst nog eens iets samen doen. Alles zal een beetje afhangen van onze agenda’s, qua stijl klikt het wel.
Froze is naast Stef de enige die een feature doet op jullie album. Waarom hem?

Karma: Omdat wij allebei toch wat opkijken naar hem. Froze is voor mij in de Vlaamse scene een van de beste mc’s geweest.

SEBA: Hij verdient nog meer liefde.

 

SEBA: “Qua muziek hoort Russ volgens mij bij de toppers van de USA.”

 

SEBA, je kan Russ nog eens uitnodigen. Met hem maakte  je de track “ATL to BE”. Sterker: hij trad vorig jaar zelfs op in Merksem, waarbij jullie van de gelegenheid gebruik maakten om voor dat nummer een videoclip te schieten.

SEBA: Amai hé. Het ding is: hij is een heel vage gast om mee af te spreken. Hij komt sowieso wel eens terug.

Toch speciaal hoe je hem hebt leren kennen.

SEBA: Ja, ik ben er heel blij mee. Ik checkte zijn track “Goodbye”, dat vond ik heel graaf. Ik voegde hem toe op Facebook en hij accepteerde me meteen. Mijn Engels is niet top, dus ik vroeg Red’Ang (een SG Records-rapper, nvdr.) om een mailtje op te stellen met links van de Vlaamse Rap Awards erin, zodat hij zag dat we een beetje op niveau zijn. Hij was meteen heel down om samen een nummer te maken: dat is snel geregeld geweest.

Hij brengt wel veel muziek uit, veel losse tracks.

SEBA: Ik denk dat hij een volwassen persoon nodig heeft die hem coacht. Soms brengt hij twee tracks op drie dagen uit. Hij is niet bij een label: niemand coördineert hem.

Karma: Hij is wel een rasartiest. Een bezige bij.

SEBA: Sowieso, maar als hij dat een beetje slimmer aanpakt, haalt hij er meer rendement uit. Ik vermoed dat hij binnen twee jaar doorbreekt in Amerika. Ofwel blijft hij op hetzelfde level. Qua muziek hoort Russ volgens mij bij de toppers van de USA. Zijn melodieën, zijn stem, zijn lyrics, zijn beats, zijn vibes: alles gewoon.

Karma: Enkele maten van mij zijn niet zo into hiphop, maar vinden zijn muziek wel cool. Toen was ik echt verrast, want die mannen luisteren techno en house, zulke muziek. Dat wil toch al veel zeggen.

En jullie muziek? Gaat die verder dan het traditionele hiphoppubliek?

SEBA: Nu wel, denken we. Zeker in Nederland.

Karma: Mijn ouders horen me al twee jaar praten over het feit dat ik mijn studies heb opgegeven (Karma werkt nu in de horeca, nvdr.) en bezig ben met muziek. Ze horen dan mijn verhalen over het album. Nu horen ze effectief waarmee ik bezig ben geweest. Ik ben thuisgekomen met mijn cd. Ze hebben die twee keer geluisterd: ze waren helemaal mee. Trots. Als zij, vijftigjaren, dat al kunnen appreciëren… Oké, het zijn mijn ouders. Maar ik kon evengoed afkomen met muziek van: “Ik sta op de blok. Ik klap een paar man ineen.” Dan zullen ze zeker tegen mij gezegd hebben dat ik me helemaal fout presenteer.

Wat ik met het bereik van jullie muziek bedoel: jullie traden laatst op in enkele jeugdhuizen. Normaal gaan daar enkel Chirofuiven door of treden er rockbandjes op. Als jullie daar spelen, zegt dat ook iets over de impact?

SEBA: Ja, maar dat zie ik de laatste jaren al meer en meer. Vroeger lag ons bereik vooral binnen Antwerpen. Nu word ik zelfs aangesproken door mensen van Gent, zelfs van West-Vlaanderen, van Limburg, …

Iets anders. SEBA, wat doe jij eigenlijk voor de kost?

Ik volgde een opleiding marketing, maar ik ben gestopt omdat de muziek zo goed ging en ik er zo hard mee bezig ben. Ik voel nu wel wat druk om een deeltijdse job te vinden. Een gast vroeg me eens op Facebook of dat ik binnen was. Ik antwoordde dat ik amper mijn sigaretten kan betalen. Enerzijds aas ik naar werk. Anderzijds, nu die hype van “Puur” opkomt, denk ik om nog twee jaar fulltime muziek te maken en daar van te leven. Dat valt nu af te wachten.

Je voetbalde van je zesde tot je vijftiende nog op topniveau bij Beerschot.

Totdat ik een zware knieblessure kreeg. Ik kon een jaar niets doen. Op dat niveau moet je knokken om in de ploeg te geraken. Na mijn revalidatie lukte dat niet meer. Ik zat in een zware dip en besloot te stoppen. Toen ben ik beginnen hangen met mijn vrienden, muziek gaan checken en beginnen rappen. Soms zie ik op tv voetballers waar ik nog tegen gespeeld heb. Mats Rits, spits van KV Mechelen en Rode Duivel Radja Nainggolan van AS Roma zijn elk een jaar jonger dan mij. Hen ken ik nog van in de jeugdreeksen. Grappig: heel SG Records supportert voor den Antwerp, maar ik ben een rat van ’t Kiel.