Darrell Cole: “Ik draag de nineties in mijn hart, maar mijn muziek moet vooral fresh zijn”

Het rumoer in Antwerpen is tastbaar en het beeld van een vertrouwde gedaante komt stilaan terug. Die gedaante staat bekend als Darrell Cole. Al enkele jaren plaagt de beloftevolle MC België met voorbodes van individuele, integrale projecten. Finito. FLUS vroeg hem om een verklaring achter al die mystiek, en wat nog meer.

Het ziet ernaar uit dat de fans van D. Cole het komende jaar maar liefst twee toezeggingen krijgen. Wanneer Darrell gevraagd krijgt of hij weet heeft van zijn soort van, knipperlichtachtige relatie-verhouding met de scene, klinkt een resolute ‘ja’. “Toen ik na ‘The Cypher 2‘ naar het grote plaatje keek, was ik niet tevreden over wat we bereikt hadden. Onze muziek, die van de fans zeer veel steun gekregen had, leek elke keer opnieuw weer in een kuil vergetelheid te vallen. Niet alleen ik, maar heel het team (Weardo, nvdr.), had door dat er iets ontbrak, en dat waren de zakencontacten. Degenen je in rotatie houden en je optredens boeken. Dat was er allemaal toen niet. In het teken van de EP heb ik een beetje rondgereisd. Ik heb veel muziek opgenomen. Strategieën werden ontwikkeld en ideeën werden uiteengezet. Ik ben nog nooit zo klaar geweest.”

 

“Die mix van old en new school, is wat je te horen gaat krijgen.”

 

De EP waar Darrell het over heeft, heet “Uncut Diamond – The Prequel”. “The Prequel” zal als inleiding fungeren voor wat het album zal worden, “Uncut Diamond – The Sequel”. De gelegenheid om het over die huidige ver-van-mijn-bedshow te hebben valt echter niet vandaag. “Als je ‘Growing Pains‘ geluisterd hebt, vat je onmiddellijk de sound van de EP. Ik ben opgegroeid in de jaren ’90, het is iets waar ik altijd naar zal teruggrijpen. Voor ‘Growing Pains’ specifiek hebben wij, wel, eigenlijk vooral Dave (Rndm, nvdr.), een sample van Sisqo gekozen en zo herwerkt dat ‘ie perfect op het nummer past. Herinner je je “Thong Song” nog? Voila… Dàt. Die mix van old en new school, is wat je te horen gaat krijgen. Ik draag de nineties in mijn hart, maar mijn muziek mag niet enkel bij backpackers aanslaan; het moet vooral fresh zijn.

flus-interview-darrel-cole

Het wat, waar en hoe van de “The Prequel” lijkt al honderd keer over Darrells lippen gegaan te zijn. “Midden maart, 9 tracks, producties van Dave Rndm, Dreezy en Jaber, en verder Young B, DLP en K1d Ice. Meer zeg ik niet.” Dan maar de vraag waar het over zal gaan. Het vlotte, lacherige van daarjuist vliegt de deur uit en er komt een rijpere, doordachte Darrell naar voren. “Ik heb lang op mijn tanden gebeten om dit uit te brengen. ‘5 Seconds’ was cool. Maar het was muziek en niet meer dan dat. Het verhaal van mijn moeder, hoe zij als alleenstaande moeder ons gezin opvoedde, Sierra Leone en de oorlogen daar, dat zijn dingen die ertoe doen. Dat zijn de zaken waardoor ik in eerste instantie ben beginnen rappen en waar ik het nu over wil hebben. Waar ik het over ga hebben.”

 

“Ik heb een maand in Sierra Leone gezeten, middenin de oorlog, ik weet wat daar gaande is. Mensen geven er alles voor op, sterven ervoor, en in deze steden stoppen de mensen de winst in hun zak alsof het niets was. “

 

De luchtigheid is even ver zoek als er verder op Sierra Leone wordt ingegaan, het land van herkomst. Zij het onbewust, Darrell heeft altijd vertoeft in Antwerpen, leefde een heel aantal jaar in Londen, en heeft dit jaar heel wat tijd gespendeerd in New York. Alle drie steden die bekend staan om hun diamanthandel. Hoe hij omgaat met de marginalisatie van de winst op diamant? “Ik heb een maand in Sierra Leone gezeten, middenin de oorlog, ik weet wat daar gaande is. Mensen geven er alles voor op, sterven ervoor, en in deze steden stoppen de mensen de winst in hun zak alsof het niets was. Dat geld, hetgeen zij in hun zakken hebben, zorgt ervoor dat die conflicten niet opgelost raken. Dat geld, dat besef ik heel goed, is wat ik moet verdienen om iets aan de situatie te veranderen. We gaan niet liegen, de wereld is cru en draait om geld. Maar vooraleer ik ga klagen, wil ik mezelf in de positie stellen er ook iets aan te kunnen doen. Dat kan ik alleen als ik genoeg vermogen gecreëerd heb, voor mezelf, en de mensen rond me heen.”

Ontegensprekelijk is Darrell zijn drift. “Toen ik in New York was, ben ik langs geweest bij D-Block (Records; het label van Jadakiss, Sheek Louch en Styles P, nvdr). Ik zet daar mijn eerste stappen, een beetje in het onbekende. Of het gaat aanslaan weet ik niet, maar ik wil me er wel van verzekeren dat mijn intrede opgemerkt wordt.”

“Ik ben altijd de ruwe diamant geweest. Ik heb nooit eerder de kans gehad uit te pakken en heb lang in het vuil geleefd. Nu goed, ik heb mezelf wat opgepoetst en mijn ruwe kantjes zijn zo ruw niet meer. Let’s get this going…”

Dit clipje dient als teaser voor Darrell’s tweede single. “Euro” in samenwerking met Young B, zal komende donderdag uitkomen. Die dag is Darrell ook terug te vinden op MNM en tegen het einde van de maand zal Darrell het mogelijk maken om te volgen hoe “Uncut Diamond – The Prequel” tot stand kwam.