Tourist: “Mijn muziek heeft invloed”

Tourist Lemc , een gevestigde hiphopwaarde in Antwerpen, wil met de rerelease van zijn album ‘Antwerps Testament’ nu ook Vlaanderen en Nederland veroveren. FLUS sprak met de Top Notch-artiest over zijn ambities, zijn mysterieuze exit bij Eigen Makelij en over zijn politiek engagement.

Interviewafspraak: bij de kantine van “Den Bosuil”, het oeroude glorierijke stadion van Antwerp FC. De club van Johannes Faes’ hart. Opgegroeid in de Stuivenbergwijk, maar sinds een aantal jaren woont Tourist (28) er vlakbij in Deurne-Noord. Hij koos daar niet bewust zijn nieuwe stek, maar het komt ongetwijfeld goed uit. Zo trad hij laatst op tijdens de fandag. “Ik werd ook eens gevraagd om het clublied in een nieuw jasje te steken”, zegt Tourist, “maar dat is nooit geconcretiseerd geweest. Al maak ik ook nummers over den Antwerp, noem het een soort van clubliederen.”

Voorlopig werkt de rapper nog als maatschappelijk werker, aan de andere kant van de diamantenstad, in Hoboken. “Al weet ik niet of dat zal blijven: het wordt een pak drukker. Maar het is doenbaar en plezant, we klagen niet.”

flus-tourist-lemc-antwerps-testament-album-re-release-top-notch-universal-interview5

Extra live-instrumenten

Inderdaad, het bevalt hem enorm goed bij Top Notch, het prestigieuze label waar hij sinds een dik jaar onder contract staat. “Ik ben er professioneel omringd, we worden goed ‘gesoigneerd’. De tegenprestatie is natuurlijk om muziek te maken: begin 2014 release ik hopelijk al een nieuw album. Het is grotendeels klaar, enkel nog wat afwerking is nodig. In aanloop daarvan brengen we ‘Antwerps Testament’ (dat eind 2010 al uitgegeven werd in Antwerpen en heel beperkt in Gent, nvdr.) opnieuw uit in een nieuws jasje en het wordt zowel in Nederland als in België verspreidt. Een volledig geremasterede versie met een geoptimaliseerde sound, een nieuw hoesje en twee bonustracks: dat mag je verwachten.” Ook de on stage-beleving neemt toe. “We hebben altijd met een saxofoon live gespeeld, maar de instrumenten breiden we uit naar het volgende album toe.”

 ”Ik had weinig zekerheid toen ik wegging bij Eigen Makelij, maar het was een stap die ik moest zetten.”

Hoe ben je eigenlijk bij Nederlands grootste hiphoplabel beland?

Top Notch wou zich eerder al uitbreiden in België en bij de release van ‘t Antwerps Testament in 2010 was er reeds interesse in mij, maar daar groeide niets verder uit. Begin 2012 stapte ik vervolgens op bij Eigen Makelij. Ik had weinig zekerheid toen ik wegging, maar het was een stap die ik moest zetten. Zowel op professioneel als op persoonlijk vlak was een verdere samenwerking onmogelijk geworden. Dan ben ik op eigen houtje naar Top Notch gestapt, toen kwam er wel iets uit de bus. En ik ben goed terechtgekomen.

Waarom ben je weggaan bij EM? Daar is nogal wat verwarring over.

En die zal er blijven. Ik kan niet de interne keuken blootleggen. Laat het me zo zeggen: we hadden allebei een andere manier van werken, en dat botste wat.

Er zou een akkefietje geweest zijn tussen Spreej en jou, wat is het fijne daarvan?

Toen ik wegging bij Eigen Makelij, bleef de communicatie naar de buitenwereld toe achterwege. Ik heb even afgewacht totdat EM als label die stap zou nemen. Maar dan hoor je al in de tekst van Spreej dat ik vertrok en dat was niet zo aangenaam om te horen. Ik heb Safi en Spreej achteraf nog gezien en we hebben dat uitgepraat, want het stak wel wat.

 

En, is alles weer koek en ei?

Het is niet dat we vrienden zijn, ze zijn collega’s in de muziek. Ze komen ook uit een andere wereld, maken andere hiphop… Hun muziek is niet mijn ding, maar zij doen het wel heel goed.

Je stoort je niet aan hun muziekstijl? 

Nee, helemaal niet. Als artiest breng je de muziek naar buiten die je zelf wilt.

Wat nam Spreej je precies kwalijk?

Ik denk niet dat hij mij iets kwalijk nam. Hij vond het waarschijnlijk niet leuk dat ik nadien op zijn bars heb gereageerd via Facebook. Ik denk dat er vanuit Eigen Makelij nog steeds geen officiële berichtgeving is geweest. Een groot deel van de fans denkt nog dat ik erbij zit – wat ergens jammer is –  maar ik lig er niet van wakker.

Toen Top Notch drie jaar geleden aanklopte en er uiteindelijk geen deal kwam, bleef je toen op je honger zitten?

Enigszins wel, maar we hebben toch ook twee jaar goed gedraaid met het album Antwerps Testament. We deden veel shows, ik haalde de finale van Humo’s Rock Rally 2012. Alles liep goed, alleen miste ik een professioneel kader, wat Top Notch me nu biedt.

flus-tourist-lemc-antwerps-testament-album-re-release-top-notch-universal-interview4

Waarom sloeg dat album zo aan?

Ik ben uitgesproken Antwerps, de cd is heel volks, ik rap over andere thema’s en spreek zo een ander publiek aan. Op dat moment waren er bovendien niet veel artiesten die dat ook deden.

Guido Belcanto en Typhoon

 

Zette jij de toon?

Ik zeg het niet graag over mezelf, maar er klopt iets niet als mc’s zeggen dat zij begonnen zijn met rappen over delicate thema’s, of beginnen zingen zijn in hiphop. Ik wil hun muziek die van voor het Testament dateert dan weleens horen. Al voel ik me geen pionier. Ik ken eigenlijk ook weinig van het Vlaamse hiphoplandschap.

Hoezo?

Wel, net omdat vaak een professioneel kader ontbreekt bij rappers worden ze niet snel worden opgemerkt. Je moet al goed zoeken en dat doe ik niet. Tegenwoordig check ik wel flus.be en dan zie ik toch enkele interessante nieuwigheden opduiken.

Met welke artiesten wil je nog samenwerken?

Hmm… Een goeie vraag. Ik heb ideeën om met Franse artiesten samen te werken. Ik heb familie in Frankrijk wonen, vandaar heb ik dus extra affiniteit met die hiphop. (Vandaar ook ‘Lemc’, oftewel le mc, in zijn artiestennaam, nvdr.). Met Franstalige hiphop uit de jaren 90 ben ik opgegroeid, maar die scene is een heel andere wereld en van een totaal ander niveau, dus daar ben ik niet zo realistisch in. Maar met Vlaamse of Nederlandse? Niet één iemand echt.

Bij TN zit nog een Belg: kleinkunstzanger Guido Belcanto. Al eens toenadering gezocht?

Wel ja, Top Notch zou graag een featuring willen van hem en mij. Ik ken zijn muziek eigenlijk niet zo goed, we moeten nog een klik hebben alvorens er iets uitkomt. Op dat vlak moet je niets forceren. Bij labelevenementen kom je wel vaak de andere artiesten tegen. Dat gebeurt in een heel amicale sfeer en zo zie je of je het met andere artiesten kan vinden.

Hoe heb je Typhoon leren kennen?

Jaren geleden hebben we vaak op verschillende shows gestaan en backstage leer je elkaar wat kennen. Ik vind hem heel charismatisch en gepassioneerd, dat bewonder ik.

Hij is ook wat schuchter.

Op dat vlak vinden we elkaar terug, beiden zijn we laidback. Hij maakt muziek vanuit zijn eigen en blijft evenzeer een eenvoudige gast zoals mij, alleen heb ik minder charisma.

Word je in Nederland aanvaard?

Voorlopig zijn de meningen verdeeld. Maar dat is niet mijn grootste zorg, we moeten eigenlijk het Testament nog over heel Vlaanderen bekendmaken. Eerst Vlaanderen, dan Nederland. Ik denk dat er in beide gevallen wel een publiek voor zal zijn. Flip Kowlier doorkruist met zijn West-Vlaamse rap iedere provincie, het zou mij verwonderen als onze doorbraak dus niet zou lukken. We hebben al tweemaal in Oostende opgetreden en dat zat goed. In september doen we enkele shows in Nederland. Maar het is nu nog niet mijn ultieme doel om daar door te breken. Moest dat lukken, zou dat wel mooi zijn.

Ga je eerder voor de rustigere theaterpodia dan voor de hardere festivalpodia?

Daar haal je een goed punt aan: ik doe liever intiemere shows. Mijn muziek past daar beter in. Het is geen jumpmuziek. Fans willen tegenwoordig harde hiphop, maar dat kan ik niet echt.

 

Antivluchtelingen en anti-islam

 

Wat is de rode draad doorheen je muziek?

Die is er niet echt. Ik praat over zaken die me bezighouden in het leven en dat verandert door de jaren heen.

Neem nu je recentste nummer Visa Paspor. Wat is het verhaal daarachter?

Welnu, veel mensen uit de andere kant van de wereld willen naar België, of naar het rijke Westen komen, wat begrijpelijk is als ze problemen hebben. Wij als westerlingen buiten eigenlijk de derde wereld uit met onze geopolitiek. Daarom treffen we een beetje morele schuld, dus kunnen we hen de toegang niet weigeren. Maar we sluiten wel de grens, wat ook enigszins begrijpelijk is: als we ze allemaal binnenlaten gaan we heel snel failliet. Daarom wou ik iets schrijven over dat spanningsveld. Het is uiteindelijk een luchtig nummer geworden.

Tegenwoordig bestaat Vlaanderen uit een vrij rechts publiek. Een beetje antivluchtelingen en anti-islam. In Antwerpen is er vrij lang een socialistische partij aan de macht geweest, die ook vrij rechtse ideeën had. Nu is er een rechts stadsbestuur dat eerder het liberale gedachtegoed volgt. En ik denk niet dat ze zo geneigd zijn om de rest van de wereld te helpen.

flus-tourist-lemc-antwerps-testament-album-re-release-top-notch-universal-interview3

Krijg je daar op je werk mee te maken, met die vluchtelingenproblematiek?

Ja, sowieso. We zien armoede, zowel bij mensen van hier als bij vluchtelingen. Dat inspireert me ook om muziek te maken, ik hoor tenslotte allerlei verhalen.

NoMoBS maakte het nummer“Zet die ploat oep”, als sneer naar Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA). Dat doe jij dan weer niet.

Zo’n nummer, dat is gemaakt met de emotie van op het moment zelf. Als ik zoiets neerschrijf, opneem en uitbreng, zijn we al een aantal politieke thema’s verder en wat achterhaald. (Het nummer kwam trouwens op 23 maart, vijf maanden na verkiezingsdag op YouTube, nvdr.) Zo kort speel ik niet op de bal. Het zijn momentopnames hé.

Als jij je politiek uitspreekt, creëer je dan niet sneller verdeeldheid, terwijl ‘Visa Paspor’ eerder een bewustzijn overbrengt en de kerk in het midden laat?

Ik spreek me toch enigszins politiek uit. (denkt na en formuleert voorzichtig) Diegenen die goed luisteren merken duidelijk wat mijn politieke opvattingen zouden kunnen zijn. Ik ben niet per se antirechts, of tegen ik-weet-niet-wat, maar ik heb mijn ideeën en die kan je afleiden uit mijn teksten. Op Visa Paspor wek ik wat sympathie op voor de vluchtelingenkwestie. Ik wil me niet zodanig politiek uitspreken, maar alleszins wat engagement opwekken. En mijn muziek heeft invloed. Mensen hebben me al verteld dat mijn nummers effect hebben gehad op hun leven. Dat raakt me wel, ja.

flus-tourist-lemc-antwerps-testament-album-re-release-top-notch-universal-artwork-pointdextr

Het album is inmiddels verkrijgbaar op iTunes en te beluisteren op Spotify.

Foto’s : door Droes Luyten

Artwork: door Pointdextr

over de auteur

Sander Carollo

LinkedInTwitter