FLUS zoekt vrouw: Leki

01. Stel jezelf eens voor.

Ik ben geboren in Congo als laatkomend verrassingsgeschenk en vijfde kind van een Belgische moeder en Congolese vader. Ik kreeg een Europese naam: Karoline. Doorheen de jaren begon een van mijn oudere zussen me vaker ‘Leki’ te noemen, dat in het Lingala (een Afrikaanse taal die in Congo gesproken wordt, n.v.d.r.) staat voor ‘kleintje, benjamin’. Al wie jonger is dan jou wordt in Congo je ‘leki’ genoemd.

We woonden met ons gezin in Congo en Kenia, tot er een einde kwam aan het 25 jaar durende huwelijk van mijn ouders. Het vijftal van moeder maakte ondertussen al deel uit van een groeiend groter geheel, dankzij de buitenhuwelijkse activiteiten van mijn vader. Ondertussen heeft hij ‘officieel’ een elftal weten voort te brengen. Daarvan heeft een groot deel zelf al kinderen en wonen ze verspreid over de hele wereld, het merendeel in Congo, de VS, Frankrijk en de Benelux.

Ik heb dus familie met alle kleurtjes van de regenboog, van melkwit met ros haar tot donker als de nacht, met daartussenin verschillende karamelkleurtjes. Mijn familieleden spreken heel wat talen (Spaans, Italiaans en Afrikaanse talen) maar voornamelijk Frans, Engels en Nederlands. Velen zijn mormonen, moslims, katholieken, boeddhisten, atheïsten,… Een kleurrijke en zeer gediversifieerde bende dus. Ondanks de vele uitdagingen van het leven en de onderlinge verschillen koesteren we veel respect en liefde tegenover elkaar.

Midden jaren 80 zijn ‘de vijf’ van mijn moeder in België beland. Toen was het hier nog minder kleurrijk en waren er meer vooroordelen dan nu. Een van mijn puberende oudere zussen vond troost en een gevoel van samenhorigheid in de hiphopscene. Zo kwam ik er ook in terecht…

02. Hoe komt dat hiphop overheersend een mannenwereld blijft? En is dat een nadeel of een voordeel voor vrouwen die in die wereld willen komen?

Hiphop is a movement: an artistic movement of street youth!

Het is een subcultuur ontstaan in de Afro-Amerikaanse gemeenschap uit de achtergestelde buurten van New York. Het heeft haar roots in allerlei afro-kunstvormen: slam jazz poetry, spoken-word,… Het was ‘the voice of the voiceless’. Hiphop ontstond als een manier om de harde socio-economische en politieke realiteit, waar vooral de mannen achtergesteld bleven, een plek te geven en om te vormen in iets positiefs.

Verwaarloosde gediscrimineerde jongemannen konden hun emoties te kanaliseren. Zo zouden ze niet volledig opgaan in een crimineel bestaan, of blijven leven in de marginaliteit zonder uitzicht op hoop. In plaats van met elkaar op de vuist te gaan om zo frustratie uit te werken, ging men op artistieke en creatieve manieren ‘battles’ aan gaan. Uiteindelijk kwam iedereen daarbij als winnaar uit de bus, want ook de ‘verliezer’ ontwikkelde nieuwe ‘skills’. Of door ‘blockparties’ te organiseren om de hele ‘brownstone’ wijk wat extra kleur te geven met de weinige middelen die er waren (2 turntables, a mic and some broken records). In die zin is het niet verwonderlijk dat het voornamelijk een mannenwereld lijkt, zij waren de primaire doelgroep.

Maar vrouwen waren er ook van het begin bij. Zij zijn altijd welkom geweest bij diegene die de echte spirit van hiphop beleven. Daarin draait alles rond wederzijds respect, werken aan je evolutie en het delen van je skills als mc, graffiti artiest, turntablist of b-boy/girl. ‘Keep it real’, don’t be fake, express yourself truthfully & respectfully! Bring peace, joy and unity to your community! Stand up for yourself and your community! Dat was zowat het opzet.

03. Wat vindt je omgeving ervan dat je in de hiphopwereld zit?

Daar heb ik me nooit mee beziggehouden. Waarom zou ik me de vraag moeten stellen? Ik weet dat mijn dierbaren belangrijk vinden wat er in mijn hart schuilt. Zolang ik waarachtig en met respect voor mezelf en mijn medemens door het leven wandel, doet het er niet toe wat ik doe.

04. In de populaire hiphop lijkt het respect voor een vrouw minimaal (het aantal kleren is zo minimaal mogelijk en bitch en ho zijn de twee favoriete troetelnamen), daardoor krijgen buitenstaanders (inclusief kortzichtige politiekers) algauw het idee dat hiphop vrouwonvriendelijk is. Wat vind je daar zelf van?

Hiphop is gekaapt, de echte spirit wordt (commercieel) klein gehouden. Wat je op tv ziet, is niet trouw aan de oorspronkelijke gedachtegoed van hiphop en zorgt inderdaad voor een vertekend beeld. Maar hiphop als beweging is nog steeds groter dan het kleine segment commerciële rappers die je blijft zien en horen. Spijtig genoeg hebben jongere generaties minder voeling met waar het allemaal om draaide en gaan ze mee in de fast food music industry. Zonder al teveel na te denken nemen ze dingen over en dat bevestigt weer dat het publiek het kan smaken, dus wordt er meer van dat geserveerd…

Verder is het belangrijk om twee zaken in gedachte te houden wanneer het om vrije (seksueel getinte) lichamelijke uitdrukking gaat. Afrikaanse en andere ‘zuiderse’ culturen hebben zich over het algemeen altijd al vaker los en complexloos in hun vel gevoeld. Op een uitgesproken manier zingen en dansen met schaarse kleding, het behoort tot een bepaald cultureel erfgoed. Bepaalde, voor westerlingen, schokkende dansen hebben hun culturele roots in de vruchtbaarheidsdansen van de Afrikaanse voorouders.

Daarnaast verkoopt seks nu eenmaal. Onze hele markteconomie is gebaseerd op het in kaart brengen van de ‘geheime’ verlangens van de consument en die verlangens te linken aan een product of een product te linken aan ‘de ideale levensstijl’. Als je dit doet en zegt en dat koopt en er zo uitziet ben je hip, cool, sexy, machtig,..

In het westen is onze seksualiteit enerzijds onderdrukt en anderzijds worden we constant geprikkeld door seksuele beelden. Heel wat zogezegde knappe koppen (zoals Edward Bernays, het neefje van Freud) zijn sinds de jaren 20 bezig geweest met het uitwerken en perfectioneren van strategieën om de menselijk emoties en verlangens in kaart te brengen en te manipuleren zodat mensen hun koop- en sociaal gedrag zouden aanpassen.

Wat heeft een sexy babe te maken met het kopen van een auto of een boksmatch? Waarom halfnaakte vrouwen in house/dance video’s en op de danspodia van discotheken of als promogirls op een festivalweide ?

Conclusie: de zakenheren die bepalen in wat ze hun geld investeren en wat er al dan niet via hun platenlabel, tv – of radiostation het publiek zal bereiken, bepalen wat de consument voorgeschoteld krijgt.

Zoals een platenbaas van mijn vroeger label Universal ooit zei: wij doen in fastfood, geen credibiliteit. Het moet verkopen. Als artiest is het daarom moeilijk om je integriteit te behouden en niet mee te gaan in het spel.

05. Welke artiesten inspireerden jou om zelf hiphop te maken?

De filosofie achter de hiphopbeweging trok me aan. Ik kon mezelf terugvinden in het gevoel verstoten te zijn, of met vooroordelen te worden bekeken. Ik herkende mezelf in wat ik hoorde in de muziek, wat ik zag in het dansen en voelde me vooral hartelijk welkom in de warme vriendschappelijke feestvreugde.

Uit de old school oa.: Furious 5, Sugar Hill Gang, Queen Latifah, mc Lyte, Monie love, Roxane Shante , Sister Souljha, Kid ‘n Play… new school oa.: Tribe Called Quest, Public Enemy, Arrested Development, Fugees, Digable Planets, Lady of Rage, Salt & Pepa, Da Brat, B.O.S.S., L.O.N.S, Bush Babies, Das Efx, Tupac, Lost Boyz en vele anderen…

06. Maak je als vrouw andere muziek dan je mannelijke collega’s?

Als individu is het belangrijk dat je andere muziek maakt of dezelfde muziek op een andere manier brengt dan anderen. Wat heb je eraan als iedereen exact hetzelfde op net dezelfde wijze uitdrukt? Al wie stevig in zijn schoenen staat, maakt op persoonlijke muziek vanuit zijn hart en ziel en daar speelt het man/vrouw zijn geen overheersende rol in.

07. Bereik je een vrouwelijker publiek dan je mannelijke collega’s?

Ik sta altijd verbaasd te kijken naar het type publiek dat ik aantrek, want dat is zeer uiteenlopend en dat is fantastisch. Afhankelijk van het album en het type songs (live of geprogrammeerd, zang of rap, pop of eerder vette beats) verandert dat publiek. Het gaat vooral om het brengen van een verhaal met een achterliggende boodschap. Ik weet vaak niet op voorhand voor wie die boodschap bestemd is. Het is steeds een avontuur om te zien wie zich door jouw verhalen aangesproken voelt, maar in de eerste plaats is dat steeds ikzelf.

08. Wat zou je willen bereiken met je muziek? Met welke artiest(en) zou je graag samenwerken?

Harten raken van mensen (inclusief dat van mezelf). Ik sta steeds weer versteld te kijken naar de kracht van muziek. Het is tevens zo dankbaar wanneer mensen je vertellen dat ook zij kracht putten uit een van je songs, of dat het ze heeft doen nadenken over iets of net al hun tobben heeft doen vergeten. Kunst brengt je emotioneel in beweging.

Ik wil samenwerken met authentieke artiesten die om diepere redenen met muziek bezig zijn dan om allereerst rijk en beroemd te willen worden. Dus met artiesten waarbij de ‘vibe’ om samen te werken primeert en niet een cheque van 50.000 dollar voor een featuring. Verder word ik ‘getriggerd’ door artiesten die op een spontane manier, maar toch zeer gedreven aan de ontwikkeling van hun stiel werken.

09. Waar ben je het meeste trots op?

Dat ik de spirit van mijn bloedfamilie en die van mijn hiphopfamilie niet volledig heb laten uitwissen door deze hectische wereld. Ik heb mijn hart en ziel vaak kwaad berokkend, maar heb ze niet verkocht!

Liefde, vrijheid, respect voor individualiteit, maar ook voor gemeenschap en voor onze planeet, werken aan je talenten en dromen, anderen aanmoedigen hetzelfde te doen door ze vanuit je ziel en hart te inspireren…. Dat zijn zaken die me van ‘s morgens vroeg tot bedtijd drijven!

10. Wat mogen we in de (nabije) toekomst van jou verwachten?

Heel wat levensverhalen in zang, rap, spoken word en dat op een afro-funk, hiphop-, jazz-, rock- of andere beat. En waarschijnlijk ook nog een boek over mijn hereniging met Congo en het Afrikaanse erfgoed. Kortom…..The journey!!!

Leki online:

website
facebook

flus-leki-group flus-leki-portrait

Foto’s: Do Not Fold in opdracht van FLUS

Bekijk ook: FLUS zoekt vrouw: Slongs Dievanongs
Bekijk ook: FLUS zoekt vrouw: Gloria Boateng
Bekijk ook: FLUS zoekt vrouw: Abie Flinstone
Bekijk ook: FLUS zoekt vrouw: DJ Lady S